قبيل چيزهايى است كه
سزاوار عوض دادن است، از آن رو كه فعل خداى متعال از بيمارى و درد و نظير اينها
نسبت به بنده عوض دارد، اما مزد و پاداش تنها در برابر كارى است كه بنده انجام
مىدهد، بنا بر اين امام (ع) فرق بين عوض و پاداش را بر اساس علم فراوان و انديشه
رساى خود بيان كرده است».
(74327-
74296) امام (ع)، براى صحابى خود، بدانچه امكان داشت دعا فرموده است، كه همان از
بين رفتن گناهان به وسيله بيمارى است، اما براى او اجر و مزد نخواسته است، با اين
استدلال كه بيمارى پاداش ندارد. راز مطلب اين است كه اجر و پاداش در گرو كارهايى
است كه بايد انجام گيرد، همان طورى كه امام (ع) با اين بيان اشاره فرموده است:
براستى كه پاداش در گفتار و ... پاهاست. امام (ع) عبارت: اقدام (پاها) را از اقدام
به عبادت، و همين طور، هر ترك عادتى كه مانند روزه گرفتن و امثال آن به منزله
انجام كارى مىباشد، كنايه آورده است. و ليكن بيمارى نه كار بنده است و نه ترك
عملى كه معمولا انجام مىگيرد.
امّا اين كه
بيمارى، گناهان را از بين مىبرد به دو جهت است:
1- براستى
نيروى شهوت و غضب بيمار، كه ريشه تمام گناهان و مفاسد است. شكسته و سست مىشود.
2- اقتضاى
بيمارى اين است كه انسان، در آن حال، با توبه و پشيمانى از گناه به طرف پروردگارش
باز مىگردد و تصميم بر ترك آن قبيل كارها مىگيرد، همان طورى كه خداى تعالى
فرموده است: وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ أَوْ
قاعِداً أَوْ[1].
به اين ترتيب
آن گناهانى كه در حقيقت نفس جايگزين نشدهاند، بزودى از بين مىروند، و گناهانى كه
به صورت ملكه در آمدهاند، بسا كه در طول
[1]
سوره يونس (10) آيه (12) يعنى: و هر گاه آدمى گرفتار رنج و زيانى گردد، همان لحظه
به هر حال كه باشد، خفته، نشسته، و يا ايستاده، ما را بخواند.