اعتقاد دارند كه حاكم
به آنها نياز دارد و از آنها مىترسد.
6- اگر والى
چيزى به آنها ندهد، ديرتر از توده مردم، عذر حاكم را پذيرايند: يعنى اين كه اگر
حاكم در كارى از آنها معذرت خواهى كند، آنها كم گذشتترند، به اين اعتقاد كه آنها
از ديگران برترند و دادن حقوق بر آنها واجب و لازم و حق آنهاست.
7- آنان به
هنگام سختيهاى روزگار، كم صبرترند، به خاطر عادتى كه به رفاه و آسايش دارند، و نسبت
به آنچه از مال دنيا در دست دارند ناراضى و بىتابند.
اما ويژگيهاى
توده مردم:
1- آنان ستون
دينند، لفظ عمود (ستون) را به اعتبار برپايى دين به وجود آنها مانند استوارى خانه
به ستون، استعاره از توده مردم آورده است.
2- توده
مردم، همان توده مسلمانانند، زيرا آنها هستند كه اكثريّت جامعه را تشكيل مىدهند.
3- آنان به
دليل زيادى جمعيّت، نيرويى در برابر دشمنانند، و نيز از آن رو كه هم ايشان در آن
زمان اهل كارزار بودند.
و اين
ويژگيها براى هر دو دسته، خود انگيزهاى براى جلب محبّت توده مردم، و مقدم داشتن
آنها بر جلب نظر خواص است، و به همين دليل امام (ع) او را مأمور به همراهى و همدلى
با توده مردم فرموده است.
(66801-
66752) يازدهم: امام (ع) دستور داده است بر اين كه، دورترين و دشمنترين فرد رعيّت
در نزد او، كسانى باشند كه بيشتر در پى عيبجويى ديگرانند، و بر ضرورت اين مطلب با
اين عبارت: فانّ فى النّاس ... سترها هشدار داده است. و چون فرمانروا از هر كسى
سزاوارتر به عيبپوشى مردم است، پس نبايد عيبهاى پوشيده مردم را برملا كند، و اين
هم ممكن نيست مگر با از بين بردن سخنچينان و دور