لازم است، و اين
آمادگى نيز متوقّف است بر نابودى موانع برونى و درونى بنا بر اين براى رياضت و
تربيت نفس سه هدف وجود دارد:
1- ناديده
گرفتن و بىاثر شمردن هر چه را كه مورد علاقه و دوست داشتنى است، يعنى همه موانع
خارجى، به جز ذات حق تعالى.
2- واداشتن
نفس امّاره به پيروى از نفس مطمئنّه، تا اين كه دو قوّه تخيّل و توهّم را از عالم
پست حيوانى به جانب كمال بكشاند، و ديگر قوا نيز از آنها دنباله روى كنند، در
نتيجه انگيزههاى حيوانى يعنى موانع داخلى برطرف شوند.
سوم: بيدارى
دل و توجّه قلب به بهشت برين، براى تحمّل سختيهايى كه از جانب حق مىرسد و آمادگى
براى پذيرش آنها.
پارسايى
واقعى يعنى دورى قلب از متاع دنيا و خوشيها و لذايذ آن براى وصول به هدف اوّل
مىتواند ما را يارى كند. و همچنين عبادت آميخته با انديشه و تفكّر در ملكوت آسمان
و زمين و مخلوقات خدا و عظمت آفريدگار پاك و كارهاى شايسته با نيّت خالص براى رضاى
خدا به هدف دوم كمك مىكند.
امام (ع) به
جاى تقوايى كه نفس خود را به آن تربيت كرده و خو داده است، اين امور معيّن و وسايل
مقدّماتى را نام برده است، و به جاى هدف نهايى تربيت، يعنى كمال حقيقى و لذّت
مربوط به آن، به ذكر بعضى از لوازم آن توجّه داده است يعنى همان كه نفس آدمى از
ناآرامى روز قيامت در امان باشد و در لبههاى پرتگاه يعنى صراط مستقيم استوار
بماند، و انگيزههاى مختلف، آن را به سمت درهاى جهنّم و پرتگاههاى هلاكت نكشاند.
كلمه مزالق را استعاره آورده است براى لغزشگاههايى كه پاى خرد در راه سير الى
اللّه در آن بلغزد و تمايلات شهوت و غضب انسان را به سمت پستيها و صفات زشت سوق
دهد.
(64882-
64789) دهم: بر اين مطلب توجه داده است كه پارسايى وى در دنيا و بسنده كردنش به دو
جامه كهنه و دو قرص نان، و رها كردن جز آنها، به دليل ناتوانى از