دو گروه است با هم ذكر فرموده، تا توجه دهد
به اين كه كارهاى نيك و عبادات كه باعث سعادت اخروى است، بر كالاهاى دنيوى، شرافت
و برترى دارد، زيرا كارهاى نيك خواسته ملائكه و مورد توجه آنهاست ولى امور مادّى
دنيا مورد توجه مردم غافل و بيخبر است.
همراه آوردن دو لفظ ما ترك و ما قدّم به گونهاى زيبا اين مفهوم را
بيان مىكند كه امور مادّى و دنيوى جدا شدنى است، و كارهاى نيك پيش فرستاده و براى
آخرت انسان، ماندنى و سودمند است، پس بايد به كارهاى شايسته بيشتر توجه كرد و به
امور مادّى دنيا كه جدا شدنى و رها كردنى است اعتنائى نكرد.
(49183- 49182)
للَّه آبائكم،
جملهاى است كه عرب براى تعظيم و بزرگداشت شخص مورد خطاب مىآورد، و
او، يا پدرش را به خدا نسبت مىدهد و به گونههاى مختلف آورده مىشود، از قبيل:
للَّه انت، لله ابوك و جزاينها ....
بعضى از شارحان لام را براى عاقبت دانستهاند، يعنى: بازگشت پدران
شما به سوى خداست، امّا در اين صورت، كلام از معناى تعجّب و تعظيم بيرون خواهد شد.
(49195- 49184)
فقدموا بعضا ...،
يعنى قدرى از متاع دنياى خود را به عنوان صدقه و مانند آن، پيش از
خود بفرستيد تا ثوابش در آخرت براى شما باشد و تمام آن را بعد از مرگ خود براى
ديگران مگذاريد زيرا سنگينى آن بر دوش شما خواهد بود، چنان كه پيامبر اكرم (ص)
فرموده است:
«اى فرزند آدم، از امور دنيا تنها سه چيز براى تو سودمند است:
1- آنچه را كه با خوردن از بين ببرى.
2- آنچه را كه بپوشى و كهنه كنى.
3- آنچه را كه صدقه دهى و براى آخرت باقى گذارى [1].
[1] سوره بقره (2) قسمتى از آيه (155) يعنى: ما از آن خدا هستيم و
به سوى او باز مىگرديم.