اين كه حضرت فرمود: امّ ولد از طريق سهم الارث آزاد مىباشد، و كنيز
فرزند مرده را هم خود، آزاد اعلام فرمود، بر طبق اين قاعده است كه امّ ولد بعد از
مرگ مولايش به رقيت باقى است و فروختنش جايز است و اين رأى او و عقيده تمام اماميه
است و شافعى هم در اول عقيدهاش اين بود اما بعد، برگشت و گفت با مرگ مولايش آزاد
مىشود و فروختنش جايز نيست، جمهور فقهاى اهل سنت نيز بر اين رأى اتفاق دارند، و
حتى طبق مذهب شافعى اگر فروخته شود و قاضى صحت بيعش را امضا كند حكم قاضى از اثر
مىافتد و كنيز آزاد است. توفيق از خداوند است.