سپس آن قبيله را به خانوادههايى تقسيم
فرمود و مرا در بهترين خانواده به وجود آورد، بنا بر اين من از نظر خانوادگى و
ويژگيهاى روحى و نفسانى از همه شما برتر و بهترم.
(50699- 50691)
لم يسهم فيه عاهر،
و لا ضرب فيه فاجر، معناى اين سخن امام اين است كه در نسب شريف
پيامبر براى زناكار بهرهاى نبوده و در اصل و ريشه او، گناه دخالت نداشته است ضرب
فى كذا بنصيب، يعنى براى او در آن بهرهاى است اين دو جمله اشاره است به پاكى و
طهارت و منزّه بودن اصل و ريشه و نژاد رسول خدا از آلودگى به زنا و فحشاء، چنان كه
از خود پيامبر نقل شده است كه: پيوسته پروردگار متعال مرا از اصلاب پاك به رحمهاى
پاك منتقل كرده است، و نيز مىفرمايد: چون خداوند حضرت آدم را آفريد، نور وجود مرا
در پيشانى او به وديعت نهاد، و پيوسته آن را از صلب پدران نيكو به ارحام مادرانى
پاك منتقل مىكرد تا موقعى كه به عبد المطلّب رسيد و نيز آن حضرت فرموده است: «با
پيوندى كه شرعى بوده است زاده شدهام نه از راه نامشروع
[1].»
(50714- 50700)
الا و انّ اللَّه ... عصما،
امام (ع) در اين جمله. شنوندگان خود را تشويق و وادار مىكند كه
پايههاى استوار حقيقت بوده همواره مطيع فرمان خدا باشند تا سرانجام بتوانند خويش
را اهل بهشت قرار دهند، و نيز در جمله و انّ لكم ...
من اللَّه با اين بيان كه براى آنها موقع اطاعت و عبادت الهى از
ناحيه خداوند كمك و يارى مىرسد، آنان را به پرستش حق تعالى و پيروى از فرمان او
تشويق مىكند، و ظاهرا مراد امام (ع) از كلمه عون (ياور)، قرآن كريم است.
(50730- 50715)
يقول على الالسنه و يبيّت الافئده،
حضرت در اين دو جمله راههاى گوناگون كمكهايى را كه از طرف خدا در
هنگام انجام دادن اعمال نيك به انسان