انصار خوانده تا خاطر نشان كند كه آنها در
عزت و شرافت و برترى و بزرگوارى نسبت به بقيه انصار مانند پيشانى نسبت به بقيه
صورت مىباشند، و نيز واژه سنام را براى آنان استعاره آورده است تا بفهماند،
همچنان كه كوهان شتر در بلندى قرار دارد و مايه شرافت تمام بدن وى مىباشد مردم كوفه
نيز در ميان عرب برترى و شرافتشان به اسلام بيشتر و قوتشان در دين زيادتر است.
مرحوم قطب الدين راوندى گفته است، جبهه انصار يعنى جمعيت آنان، و
سنام العرب يعنى علوّ و برترى آنان و كسانى از آنها كه بلندى و رفعت حقيقى را به
دست آوردهاند، اين معنا با آنچه كه در بالا ذكر كرديم نزديك به هم است، جز اين كه
معناى حقيقى اين دو لفظ نيست، زيرا يكى از علامتهاى معناى حقيقى آن است كه متبادر
به ذهن باشد و حال آن كه اين دو معنا متبادر نيست.
(55425- 55419)
اما بعد ... عيانه،
در اين جا، امام شبهه قتل عثمان را كه اصحاب جمل و اهل شام و بطور
كلى، كسانى كه مىخواهند فساد به وجود آورند، بر سر زبانها انداخته بودند، و حتى
مايه تمام آشوبها در اسلام قرار گرفته بود، ذكر كرده و پاسخ آن را نيز داده است:
(55429- 55426)
حتى يكون سمعه كعيانه،
اين جمله كنايه از آن است كه مطلب را براى آنان كه آن زمان را درك
نكرده بودند بطور كامل روشن و مو شكافى فرموده است.
(55442- 55430)
ان النّاس طعنوا عليه،
اشاره به علت قتل عثمان فرموده است كه مردم به علت بدعتهايى كه انجام
داده بود او را مورد سرزنش قرار دادند و از او انتقام گرفتند و ما در گذشته بسيارى
از خلافها را كه عثمان انجام داده بود و مردم بر او عيب مىگرفتند، ذكر كرديم، در
حقيقت اين گفتار، مانند مقدمهاى است براى پاسخ از آنان كه قتل عثمان را نسبت به
وى دادهاند، و نيز سخن حضرت: فكنت