جنگ با اهل شام وادار مىكرد، و اين قسمت را
هنگامى بيان فرمود كه عدّه بيشترى از پيروانش دست از يارى او برداشته بودند.
حضرت، در اين عبادتها، خدا و فرشتگان و بندگانش را بر كسى كه سخنان
عدالت خواهانه او را شنيده و سپس، از آن اعراض كرده و از يارى دين خدا خوددارى
كرده، به شهادت و گواهى گرفته است، امام (ع) با سخنانش كه راهنماى آنها و اصلاح
كننده امور دين و دنياى آنان بود ايشان را به جهاد با دشمنان دين دعوت مىكرد، ولى
پاسخ آنها جز سر باز زدن از جنگ و نافرمانى از دستورات آن حضرت چيز ديگرى نبود،
لذا در اين سخنان خداى را به گواهى مىگيرد تا به اين وسيله ياران خود را به جنگ
تشويق كند و از تاخير در آن باز دارد، به اين گونه، احساسات آنان تحريك مىشود و
در برابر فرمان او سر فرود مىآورند و او را اطاعت مىكنند، و نيز آن جا كه گفتار
خود را به عدالت و اصلاح توصيف مىفرمايد، توجه شنوندگان را به آن جلب مىكند.
در فرمايش امام (ع): ثم انت بعده ... خدايا تو كه بر حال او گواهى ما
را از يارى و كمك او بىنياز مىكنى، هشدارى به عظمت سلطه خداوندى و كوچك شمردن
روحيه كسانى است كه از يارى دين سرپيچى مىكنند، سرانجام در آخر خطبه عقوبت و كيفر
الهى را تذكر داده و اشاره به آن فرموده است كه: سستى كردن از نصرت دين خدا گناه
بزرگى است كه انسان مورد مؤاخذه و عذاب قرار مىگيرد. توفيق از خداوند است.