بنى اسرائيل تاخت و با آنها به جنگ پرداخت و
ايشان را از بيت المقدس بيرون راند، چنان كه در قرآن به اين جنگ دوم اشاره فرموده
است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ
لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ ...[1]» و
جنگ نخستين او، با بنى اسرائيل موقعى بود كه در دين بدعتهايى به وجود آمد و سنت
الهى را تغيير دادند و خود، دگرگون شدند، و در نتيجه گرفتار ظلم و ستم بخت نصر
شدند، و هنگامى كه تغيير حالت دادند و به سوى خدا برگشتند و توبه كردند خداوند شرّ
او را از سر ايشان بر طرف فرمود، كه به اين مرحله نيز خداوند در قرآن اشاره فرموده
است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما[2]» امّا پس از مرحله آغاز كه بدعت در دين را ايجاد كردند
خداوند ارمياى نبى را به جانب آنان فرستاد و او ايشان را به سوى خدا دعوت كرد. اما
بروى شوريدند و آن حضرت را كتك زدند و در بند و زندانش افكندند. خداوند بر آنها
غضب كرد و بخت نصر را بر آنان مسلّط فرمود، بسيارى از آنان را كشت، و به دار زد و
سوزانيد و مثله كرد و زنان و فرزندانشان را به بردگى گرفت و خريد و فروش كرد،
طايفهاى از آنها به مصر فرار كردند و به پادشاه آن جا پناه بردند، بخت نصر به آن
سرزمين رفت و پادشاه و بنى اسرائيل را اسير گرفت ولى برخى فرار كردند و به اطراف
مدينه آمدند كه از جمله آنها يهوديان قريضه و بنى نضير و وادى قرى و بنى قينقاع
مىباشند.
امام (ع) در اين قسمت از خطبه شريف مردم را دستور مىدهد كه از حالت
تفرقه و تشتّتى كه پيش از ظهور پيامبر اسلام داشتند و ستمهايى كه دشمنان در حق
آنها انجام مىدادند عبرت بگيرند و توجه كنند كه چگونه خداوند به واسطه آن حضرت
سمتها و سختيها را از آنها بر طرف فرمود، و
[1] سوره اسراء (17) آيه (7)، يعنى: ... و آن گاه كه وقت انتقام
ظلم شما فرا رسد تا اثر بيچارگى به رخسار شما ظاهر شود و به بيت المقدس در آيند.
[2] سوره اسراء (17) قسمتى از آيه (4) يعنى: پس چون وقت انتقام
اول فرا رسد.