كردن مو بر محرم حرام است و فديه دارد و
روشن است كه اين عمل خود باعث زشتى و قباحت منظر مىشود و روش معمول را كه به
منظور حفظ زيبايى، موها را اصلاح مىكنند بر هم مىزند.
(44590- 44572)
ابتلاء و امتحانا و اختبارا و تمحيصا،
اين چند كلمه منصوب مفعول له براى فعل امر اللَّه آدم مىباشند، و
احتمال ديگر آن است كه هر يك مفعول مطلق براى فعل محذوف از جنس خود باشد، اين چهار
كلمه مترادف و همه مفيد يك معنا مىباشند ولى براى تاكيد ذكر شدهاند، تاكيد اين
كه خداوند حاجيان را به شدت تحت آزمايش قرار داده است تا آمادگى بيشتر و استحقاق
افزونترى براى ثواب و پاداش پيدا كنند، و از اين رو مىفرمايد: خداوند خانه خود را
سبب نزول رحمت و وسيله ايصال به بهشت قرار داد. و نيز با اين جملهها تاكيد كرده
است صدق گفتار خود را كه قبلا فرموده بود: «هر اندازه آزمايش و اختبار زيادتر باشد
اجر و مزد افزونتر خواهد بود» زيرا موقعى كه خداوند بندگانش را با دستور انجام
دادن اعمال حج و عبادتهاى مربوط به آن آزمايش فرمود، اعمالى كه بدنها را رنج
مىدهد و باعث تحمل زحمت سفرهاى طولانى مىشود و از اين رو كه زيارت خانهاى است
تشكيل يافته از سنگهاى بىخاصيّت كه نه حرفى را مىشنوند و نه چيزى را مىبينند،
تمام تعلقات دنيا و كبر و خودخواهى را از آدمى دور مىسازد، در اين صورت آمادگى
براى پذيرش رحمت الهى و افاضه ثوابهاى او بيشتر خواهد بود از آمادگى كه در ساير
عبادتها نصيب آدمى مىشود. بنا بر اين اجر و پاداش در اين عبادت كاملتر و بزرگتر
از بقيه عبادات مىباشد.
(44644- 44591)
و لو اراد اللَّه ... ضعف البلاء،
اين جمله صغراى قياس پنهان استثنايى است كه استثناى آن حذف شده و
نتيجه قياس ديگرى است كه از دو متصله تشكيل يافته كه صغرايش اين است: اگر خدا
اراده مىكرد كه خانه