در اين عبارت براى اثبات مطلب به يك قياس اقترانى از شكل اول استدلال
شده است كه داراى دو مقدمه شرطيه متصله مىباشد و نخستين مقدمه از «و لو اراد
اللَّه» آغاز و به «لفعل» پايان مىيابد، و مقدمه دوم «لو فعل لسقط البلاء» تا آخر [1]، و نتيجه قياس اين است كه اگر خداوند
مىخواست و اين امتيازهايى را كه در متن ذكر شد به انبياى خود عطا مىكرد، لازمهاش
سقوط امتحان و بطلان پاداش و جز اينها بود، ملازمه ميان مقدم (جمله شرطيه) و تالى
(جواب و جزاى شرط) در مقدمه اول كه صغرى است روشن است، زيرا ايجاد آن امتيازات
براى پيامبران از ناحيه خداوند امرى ممكن و مقدور است و براى تحقق يافتن آن، تنها
اراده حق تعالى كافى مىباشد، اما در شرطيه متصله اخير كه مقدمه دوم و كبراى قياس
است امام (ع) در صورت تحقق مقدم كه اعطاى امتيازات به انبياء باشد، لوازم متعددى
براى آن ذكر كرده است كه در ذيل به آن مىپردازيم.
(44290- 44286)
1- انه كان يسقط البلاء:
اگر خداوند به انبيا و اوليا اين مزايا را مىداد بساط آزمايش و
امتحان بكلى بر چيده مىشد چون در اين هنگام مستضعفى نبود كه به استضعاف آزمايش
شود، وقتى كه امكانات ياد شده وجود داشته باشد، اولا فقر و نادارى وجود ندارد تا
آزمايشى كه از ناحيه صبر بر فقر پيش مىآيد محقق شود و ثانيا به دليل بىنيازى و
قدرت ظاهرى كه در انبياء احساس مىشود تمام مستكبران با ميل و اراده نفسانى به
آنان رو مىآورند و آزمايشى براى مستكبران تحقق نمىيابد، ثالثا موقعى كه همه مردم
پيش آنان متواضع باشند مخالفينى بر ايشان پيدا نمىشود كه در برابر ضرب و قتل و
انكار آنان صبر كنند و آزمايش شوند، رابعا با موجود بودن ثروت و امكانات ممكن است
رو به دنيا بياورند و از
[1] از ترجمه عبارات كه در وسط صفحه 385 آمده معناى دو مقدمه روشن
مىشود.