پيغمبران و اولياى خداوند، از خواصّ بندگان،
و مطيع فرمان وى و مورد رضايت او مىباشند، پس چرا آنان را با سختيها و ناگواريها
گرفتار ساخت و از اموال دنيا و زن و فرزند بىبهرهشان داشت، چنان كه فرعون هم به
موسى اين اشكال را كرد كه اگر او پيامبر است و ارزش و اعتبارى دارد پس چرا از
آرايشهاى دنيا و زينتهاى طلايى بىبهره است؟ و كفار قريش به پيغمبر اسلام گفتند:
در صورتى به او ايمان مىآوريم و او را پيامبر مىدانيم كه داراى گنجينهاى از
جواهرات و گوهرهاى قيمتى باشد، و يا باغها و مزارعى داشته باشد كه شكمها را سير
كند خلاصه در پاسخ اين گونه سؤالهاى مقدر، حضرت مىفرمايد: اين قبيل اشكالها و
توهمات به علت ناآگاهى آنان از عموميت امر، امتحان و آزمايش است، خداوند چنان كه
بندگان خود را با مبتلا ساختن به فقر و نيازمندى و گرفتار ساختن به مشقتها و
ناگواريها مىآزمايد همچنين آنان را به افزودن اموال و فرزندان آزمايش و امتحان
مىكند، بنا بر اين نبايد تصور كرد كه دارا بودن اين امور دليل سعادت انسان در
پيشگاه خداست، همچنان كه نداشتن آن دليل بدبختى و شقاوت نيست و امام (ع) به منظور
تبيين فرمايش خود به اين آيه شريفه استناد فرموده است
«أَ يَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِينَ نُسارِعُ لَهُمْ
فِي الْخَيْراتِ بَلْ لا يَشْعُرُونَ[1]» يعنى
گنهكاران مىپندارند ما كه اموال و امور دنيوى آنان را زياد مىكنيم، اين امر دليل
رضايت و خشنودى ما از كارها و عقايد پست آنان مىباشد، و حال آن كه چنين نيست بلكه
ايشان بىخبراند از اين كه آنچه به ايشان دادهايم براى امتحان و آزمايش آنهاست و
اين امور بر بلا و گرفتارى آنان مىافزايد، كلمه جهلا كه منصوب است مفعول له
مىباشد.
(44188- 44177)
فانّ اللَّه سبحانه يختبر ... فى اعينهم،
اين كلام از جملههاى گذشته
[1] سوره مؤمنون (23) آيه (57) يعنى: آيا مىپنداريد كه آنچه به
آنها از مال و فرزندان كمك مىكنيم در بخشيدن خوبيها به آنها شتاب مىكنيم بلكه
چنين نيست آنان درك نمىكنند.