گنهكار كه در آخرت به كيفر و عذاب دچار
خواهد شد شهرت ندارد، بنا بر اين كسى از او، ترس و بيمى نداشته از او دورى
نمىكند، و علّت آن كه جامعه گفتههاى او را مىپذيرند آن است كه تظاهر به اسلام و
مصاحبت پيامبر كرده و ادّعا مىكند كه خود سخنان آن حضرت را شنيده، در حالى كه
مردم از نفاق باطنى او بىخبرند، آنجا كه خداوند متعال در رابطه با كيفر منافقان
مىفرمايد:
«إِنَّ الْمُنافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ. [1]»، و نيز هنگامى كه به توصيف حال آنها پرداخته
و بيان مىكند: «إِذا جاءَكَ الْمُنافِقُونَ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ
اللَّهِ[2].»، اين آيه دليل بر آن است كه منافقان
كاذب و دروغگو هستند، زيرا به زبان شهادت به حقانيت پيامبر مىدهند در صورتى كه
عقيده آنان بر خلاف اين است و چنين مردمى از دروغ بستن بر پيامبر باكى ندارند.
أئمّة الضّلال، منظور از اين كلمه خلفاى بنى اميه است، و آنان كه مردم را به آتش
دوزخ فرا مىخواندند، كسانى بودند كه مردم را به پيروى از بنى اميّه در امورى كه
بر خلاف دين و اسلام بود مىخواندند و اين متابعت و پيروى كردن موجب رفتن به جهنّم
و دخول در آتش دوزخ بود.
(50022- 49998)
بالزّور و البهتان،
اشاره به امورى است كه وسيله تقرّب جستن منافقان به بنى اميّه بود،
از باب نمونه: اخبارى در فضيلت و ولايت و فرمانروا بودن آنان از قول پيامبر جعل
مىكردند و در مقابل، از آنها مال و ثروت و پول و پاداش مىگرفتند، و سرپرستى
كارها و فرمانروايى بر مردم به آنان داده مىشد.
(50037- 50023)
و انّما النّاس ... الّا من عصم،
امام (ع) در اين گفتار به علّت و انگيزه
[1] سوره نساء (4) آيه (144) يعنى: براستى كه جايگاه منافقان در
پستترين طبقه دوزخ است.
[2] سوره منافقون (63) آيه (1) يعنى: هر گاه اهل نفاق پيش تو آمدند
و اظهار داشتند: كه به رسالت تو گواهى مىدهيم ...».