پرنده كرده كه باطنشان به سبب دنياپرستى،
سياه و زشت و فريادهايشان دلخراش و كريه است و سرانجامى خشونتزا دارد.
(43085- 43082) 22- از جلوهگرى و درخشندگى دنيا روشنايى مجوييد. در
اين قسمت واژههاى درخشندگى و روشنايى جستن به عنوان استعاره به كار برده شده است،
زيرا همچنان كه درخشندگى نور محسوس سبب راهيابى انسان مىشود، افكار و انديشههاى
مربوط به مصالح دنيا هم آدمى را براى به دست آوردن امور مادّى و دنيايى راهنمايى
مىكنند و به احتمال ديگر مىتوان گفت درخشندگى دنيا استعاره از امور لذت بخش و
زينتهاى دنياست كه باعث سرور و ابتهاج مىشود و طلب روشنايى استعاره از خوشحالى و
سرورى است كه از اين امور به دست مىآيد.
(43089- 43086) 23- آخرين دستورى كه حضرت در اين مورد به پيروان خود
مىدهد آن است كه فريفته كالاهاى پر قيمت دنيا نشوند يعنى از دوستى دنيا و فرو
رفتن در خوشيهاى آن بپرهيزند زيرا اين امور سبب فريب خوردن آنان و انحرافشان از
راه خدا و گرفتارى و اندوه ابدى آنان مىشود و خداوند در قرآن به اين مطلب اشاره
فرموده است «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ^[1]»، اهل تفسير گفتهاند مراد از فتنه بلا و محنت و رو گرداندن از آخرت
مىباشد، انسان به خاطر مال دنيا و فرزندان خود چه بسا كه به گناهان بزرگ دچار شود
و به حرام بيفتد مگر كسانى كه خداوند آنان را از لغزش و گناه محافظت فرمايد. از
ابو بريده روايت شده است كه روزى پيامبر اكرم روى منبر براى ما سخنرانى مىكرد
ناگهان دو فرزندش امام حسن و امام حسين به مسجد وارد شدند، در حالى كه پيراهنهاى
سرخ عربى به تن داشتند و همچنان كه قدم بر مىداشتند گاهى بر زمين
[1] سوره انفال (8) آيه (28) يعنى: همانا كالاهاى دنيا و
فرزندانتان فتنه است.