بود امّا نه اين كه آن را به خواب و استراحت
به سر برند، بلكه به همان طريق كه بطور معمول شب، هنگام تنها زيستن و كنارهگيرى
از جامعه مىباشد، ايشان نيز روزهاى روشن را مانند شبهاى تاريك از خلق كنارهگيرى
كرده و به تنهايى و اضطراب به سر مىبردند. و پيوسته نگران آينده و آخرت نامعلوم
خود بودند. در نسخهاى كه به خط سيّد رضى ديدهام به جاى كان كأنّ آمده كه تشبيه
صريح مىباشد.
(42663- 42650)
فجعل اللَّه ...
گويا امام (ع) در اين عبارت مىخواهد بفرمايد كه وقتى اهل تقوا به دليل
اتصاف به اين ويژگيها، آماده فضايل و كمالات شدند و شايستگى رضايت و خشنودى خداوند
را پيدا كردند، حق تعالى بهشت را جايگاه آنان قرار داده و پاداشهاى عظيمى از
نعمتهاى بىپايان خود را براى ايشان آماده ساخته، و آنان سزاوار چنين پاداشى
مىباشند.
(42680- 42664)
فى ملك ... قائم،
در قدرتى هميشگى و نعمتى پا بر جا، و اين عبارت تفسير جزا و پاداش
پرهيزكاران مىباشد و پس از بيان اين امور، با بيان برخى از فايدههاى تقوا كه
رستگارى پرهيزكاران و انجام دادن اعمال نيك مىباشد، سفارش به اين موضوع را مؤكّد
فرموده است، منظور از واژه مبطلون آنانى هستند كه از حق دور و از دايره اهل تقوا
بيرون مىباشند و چون از اين ويژگى دورند گرفتار خسران و زيان خواهند بود.
(42684- 42681)
و بادروا آجالكم بأعمالكم،
با انجام دادن عبادات و كارهاى خير، به پيشواز مرگ رويد، خودتان را
آماده فرا رسيدن مرگ سازيد كه مبادا غافلگير شويد و پيش از آمادگى شما اجلتان فرا
رسد، زيرا در آن موقع براى فراهم ساختن زاد و توشه سفر آخرت فرصت نخواهيد داشت.
(42692- 42685)
فانكم ... قدمتم،
واژه مرتهن كنايه از نفوس انسانهاى گناهكار مىباشد كه به سبب
گناهان، در قيد گرفتار شده و با انجام دادن اعمال نيك از قيد و بند