responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه شرح نهج البلاغه نویسنده : ابن ميثم بحرانى ت محمدى مقدم و نوايى    جلد : 4  صفحه : 348

تفقدونى ... الارض و تمام دانشمندان اتفاق دارند بر اين كه هيچ كس از ياران پيامبر (ص) و ديگران از اهل علم و دانش غير از على (ع) جمله سلونى را بر زبان جارى نكرد، اين امر را، ابن عبد البرّ در كتاب استيعاب خود ذكر كرده است و مقصود از راههاى آسمان كه حضرت از راههاى زمين به آنها آگاهتر است جهات راه يافتن به شناخت موقعيت اهل آسمانها و ساكنان ملأ اعلا در پيشگاه حضرت ربوبى و معرفت به مقامهاى جانشينان خداوند و پيامبران او در منزلهاى بهشتى آنان مى‌باشد و نيز اشاره به آن است كه روح پاك و نفس قدسى وى را از اتصال معنوى با ساكنان ملأ اعلى و ارواح مقدسه انبيا و اولياى الهى كسب فيض كرده و بر تمام خصوصيات كرات آسمانى و افلاك جهان و نيروهاى گرداننده و اداره كننده آن آگاهى كامل يافته و نيز امور غيبى و فتنه‌ها و وقايع آينده روزگارهاى بعد برايش آشكار و روشن مى‌باشد، پس به اين دليل آگاهى وى به اين امور كاملتر از آگاهيش نسبت به راههاى زمين خواهد بود، و نظير اين فرمايش در خطبه‌هاى پيش نيز گذشت كه فرمود: ... پيش از آن كه مرا نيابيد و از ميان شما بروم، هر چه مى‌خواهيد از من بپرسيد، پس به خدا سوگند كه اگر حتى از گروهى سؤال كنيد كه صد نفر را به گمراهى مى‌كشاند و صد نفر را هدايت مى‌كند همانا از جلودار و سوق دهنده آن، شما را آگاه خواهم كرد [1]، بعضى از شارحان گفته‌اند: منظور از راههاى آسمان، احكام شرعى و فتواهاى فقهى است، يعنى آگاهى من به آنها كه مسائلى الهى و آسمانى است خيلى بيشتر از اطلاع و آگاهيم از امور دنيا مى‌باشد كه مربوط به راههاى زمينى مى‌باشد، و نظير اين قول از امام وبرى نقل شده است كه مى‌گويد: منظور حضرت از اين سخن آن است كه علمش نسبت به دين گسترده‌تر از آگاهى وى نسبت به دنياست.


[1] خطبه 90.

نام کتاب : ترجمه شرح نهج البلاغه نویسنده : ابن ميثم بحرانى ت محمدى مقدم و نوايى    جلد : 4  صفحه : 348
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست