نيكوكاران باز مىدارد، همچنان كه سنگينى
محمولههاى بزرگ حيوان را از سرعت در راه رفتن باز مىدارد كلمات القوا و اذمّه،
را به اين سبب استعاره آورده كه بيشتر كار دست مىباشد لذا از كلمه دست براى ترشيح
آن استفاده كرده و عبارت: من ايديكم را بيان فرموده است حاصل معنا آن است كه امام
(ع) مردم زمان خود را امر فرموده است كه انديشههاى تباهىآور را ترك كنند و دنبال
هواهاى نفسانى نروند و براى اين كه آنان را بيشتر از اين كارها باز دارد، سرانجام
شوم آن را كه تحمّل بارهاى سنگين و طاقت فرساى گناهان است به آنان خاطر نشان ساخته
و سپس به منظور اين كه متفرق شدن و جدايى از مقام رهبرى نيز از جمله انديشههاى
ناروا مىباشد به آنان گوشزد مىفرمايد كه وى را رها نكنند و از پيرامونش پراكنده
نشوند.
(42022- 41991)
فتذمّوا غبّ فعالكم،
اين جمله عاقبت نامطلوب جدايى از رهبر را مىفهماند كه در نتيجه دشمن
بر آنان مسلط مىشود، عزّتشان مبدل به ذلّت و آسايش و نعمتشان به رنج و فقر تبديل
خواهد شد و آن موقع است كه به زشتى انديشههاى خود پى برده و به نكوهش كارهاى
گذشته خود خواهند پرداخت و به دنبال نهى آنان از انديشههاى زشت و منع آنها از
پراكندگى و دور شدن از امام خود و بيان قسمتى از نتيجههاى سوء آن ايشان را از فرو
رفتن در فتنهاى كه به اين علت در انتظار آنهاست بر حذر داشته و مىفرمايد: خودتان
را بىباكانه در آتش آشوب و فتنهاى كه در اثر جدايى از رهبر، جلو رويتان قرار
گرفته است نياندازيد.
نكتههاى بلاغى كه در اين قسمت از سخنان حضرت مىباشد از اين قرار
است: واژه نار استعاره از جنگها، كشتارها و ستمگريهايى مىباشد كه از خواص فتنه و
آشوب است و مانند آتش باعث آزار و اذيت است، صفت اقتحام كه به معناى يورش بردن است
براى مخالفت با آن حضرت و جدايى از وى ذكر