عنوان معبود تمام ممكنات معرّفى فرموده و با
اين كه مجموعه جهان هستى در نيازمندى و احتياج و خضوع امكانى، در مقابل قدرت كامله
وى شريك مىباشند، امّا هر كدام به نوعى خاص خود او را مىپرستند، و در پيشگاه او،
به سجده مىپردازند، كه از ديگرى ساخته نيست، امير المؤمنين (ع) در اين سخنان
گهربار خود به فرمايش خداوند متعال اشاره كرده كه مىفرمايد:
«وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً.»[1]
(40878- 40859)
و يعفّر له خدّا و وجها،
سجده كردن و صورت بر خاك گذاشتن كه در سخن امام (ع) مىباشد، براى
مخلوقاتى كه داراى چهره مادّى و صورت ظاهر باشند، حقيقى و بدون توجيه است، اما
براى آنهايى كه بدين گونه نيستند و سجده كردن برايشان صدق نمىكند، اين امور مجازى
خواهد بود، سجده، استعاره است از خضوع خاصّ هر موجودى، و واژههاى تعفير و خدّ و
وجه، ترشيحهاى اين استعاره مىباشند اگر چه در مورد اخير هم مىتوان سجده را حقيقى
دانست زيرا در كتابهاى لغت، سجود به معناى خضوع نيز آورده است، و با توجه به آنچه
گفتيم لفظ اعطاء القياد و صفتهاى رهبة و خوفا در قسمت دوم استعاره است، و دو كلمه
آخر كه منصوبند، مفعول له مىباشند.
(40900- 40879)
فالطّير مسخّرة لامره،
پرندگان مسخّر فرمان حق تعالى مىباشند، چنان كه خداوند متعال در
قرآن مجيد مىفرمايد: «أَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ
مُسَخَّراتٍ فِي جَوِّ السَّماءِ، ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ ...»[2]
مسخّر خدا، يعنى تحت تصرف وى مىباشند، و تصرف خداوند در
[1] سوره رعد (13) بخشى از آيه (14)، يعنى: تمام ساكنان آسمانها و
زمين با ميل و اشتياق يا جبر و اكراه پيوسته در برابر عظمت بارى تعالى در حالت
سجدهاند.
[2] سوره نحل (16) آيه (10)، يعنى: آيا پرندگان را نمىنگرند كه
در جوّ آسمان مسخّر فرمان حق تعالى هستند و بجز خدا آنها را نگهبانى نيست.