از بدن به علت عوارض مادّى و بيماريهاى
جسمانى واقع مىشود، زيرا كه اين امر براى اهل تقوا و زهد پيشگان شگفتىآور و
تأسّفبار نيست بلكه امرى عادى و طبيعى است.
در باره مرجع ضمير احيانهم دو احتمال است: 1- منظور اهل دنيا باشد
يعنى تقوا پيشگان مىبينند كه اهل دنيا با آن كه در ظاهر زندهاند امّا حيات معنوى
را كه بسته به تقوا و عمل صالح است از دست دادهاند، و اين براى اهل تقوا بسيار
گران و مايه تاسف است.
2- احتمال دوم آن كه مراد از مرجع ضمير، خود اهل تقوا باشد، يعنى:
ايشان از آن كه نكند در حالى كه در دنيا هستند، از تقوا و معنويات
دور شوند و حيات واقعى و قلبى را به سبب دلبستگى به امور مادّى و انجام دادن معاصى
و ترك طاعت خدا از دست بدهند. توضيح مترجم)