خداوند بخشايشگر بر بندگان ارزانى داشته
است، آنان را به فرمانبردارى و پرهيزگارى تشويق مىكند، از جمله اين كه خداوند با
پند و اندرزهاى خود بندگانش را بهرهمند مىسازد، يعنى آنها را به سوى بهشت خويش
مىكشاند، و به عطا و بخشش خود ترغيب مىكند، و با فرستادن پيامبر به سوى بندگان آنان
را اندرز مىدهد و با نعمتهاى خويش به آنان احسان و انعام مىفرمايد، چنان كه
خداوند متعال در چندين جاى كتاب خود فرموده است:
«وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ»[1].
امام (ع) پس از اين دستور مىدهد كه نفس خود را براى عبادت و بندگى
خداوند رام و خوار سازيد و حقّ خدا را ادا كنيد همان حقّى كه آن را از بندگان
مىخواهد و عبارت از طاعت و فرمانبردارى خداست، سپس از اسلام سخن مىگويد و
فضيلتهاى آن را بيان مىكند و به آن ترغيب مىفرمايد، و در حقيقت، اين سخنان
تفسيرى در باره چگونگى طاعت و عبادت خداوند است، و مانند اين است كه فرموده باشد:
حقّ طاعت او را كه همان اسلام است ادا كنيد، و براى آن فضيلتهايى به شرح زير ذكر
فرموده است:
(48049- 48041) 1- خداوند اسلام را براى خويش برگزيده است. يعنى آن
را راه شناخت خود و وسيله رسيدن به پاداشهاى خويش قرار داده است.
(48053- 48050) 2- خداوند اسلام را زير نظر خود پرورش و گسترش داده
است، واژه على عينه هنگامى به كار برده مىشود كه نسبت به چيزى عنايت و اهتمام
خاصّ وجود داشته باشد، و مانند اين است كه اسلام كار يا صنعتى است كه آن كسى كه
اين صنعت براى او ساخته و پرداخته شده آن را برگزيده و زير نظر خويش قرار داده
است، واژه عين مجازا براى علم و آگاهى به كار رفته و على براى حال است، يعنى با
علم او به شرف و فضيلت و حكمتى كه در وجود اسلام است، و اين مانند
[1] سوره آل عمران (3) آيه (103) يعنى: و نعمت خدا را بر خود به
ياد آوريد.