يعنى: خداوند آنان را در گرو عمل به قرآن و وفاى به اين پيمان قرار
داده، چنان كه فرموده است: «فَمَنْ نَكَثَ
فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ
فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً[1]»
در جمله أتمّ به نوره مراد نور هدايت خداوند بر خلق است، و نورى را كه خداوند تمام
و كامل فرموده، نور نبوّت است كه در آيه شريفه
«يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ
إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ[2]» به آن اشاره شده است، إطفاء و يا خاموش كردن نور خدا، عبارت از
سخنان ناروايى است كه مشركان در باره پيامبر (ص) خدا بر زبان جارى مىكردند و
مىگفتند: او آموزش ديده، ديوانه، جادوگر و دروغگوست، و قرآن افسانههاى پيشينيان
است كه او آنها را نوشته است.
جمله أكمل به دينه نيز داراى همان معنايى است كه براى أتمّ به نوره
ذكر شد.
(39767- 39720)
فرموده است: و قبض نبيّه ... تا به.
اين گفتار نظير قول خداوند متعال است كه فرموده است: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»،
منظور از أحكام هدايت، بيان طرق هدايت و چگونگى سير در اين راه و تثبيت آن در
دلهاى مؤمنان است.
پس از اين به لزوم تعظيم و بزرگداشت خداوند دستور مىدهد، بايد دانست
كه عظّمت من فلان معناى عظّمته را دارد، و ما در جمله، فعظّموا منه سبحانه ما عظّم
... مصدريّه است يعنى: خدا را به عظمت ياد كنيد به گونهاى كه او خود را
[1] سوره فتح (48) آيه (10) يعنى: كسى كه پيمان بشكند به زيان خود
پيمان شكنى مىكند و هر كس به عهدى كه با خدا بسته وفا كند به زودى پاداش بزرگى به
او خواهد داد.
[2] سوره توبة (9) آيه (32) يعنى: آنها مىخواهند نور خدا را با
دهانشان خاموش كنند و خدا جز اين نمىخواهد كه نور خود را كامل كند.