نرساند از هيچ پند و اندرزى بهره نخواهد
برد، و خطا و تقصير پياپى جلو رويش ظاهر شود تا آن جا كه خوب را بد و بد را نيكو
پندارد، همانا مردمان دو دستهاند گروهى از شريعت پيروى مىكنند و دستهاى
بدعتگذارند كه نه برهانى الهى از سنّت پيامبران در دست دارند و نه از حجّت و دليل
روشنى برخوردارند.
خداوند سبحان هيچ كس را به مانند آنچه در قرآن است پند نداده است، زيرا
قرآن ريسمان محكم خداوند و واسطه امين اوست، در آن، بهار دل و چشمههاى دانش است،
براى قلب، صيقل و جلايى جز آن نتوان يافت با اين كه هشياران رفتهاند و آنانى كه
ماندهاند يا غافل و فراموشكارند و يا خود را به فراموشى مىزنند، هر كجا كار نيكى
ديديد به آن كمك كنيد و اگر كار بدى مشاهده كرديد از آن دورى جوييد، زيرا پيامبر
خدا كه درود بر او و خاندانش باد مىفرمود: «اى فرزند آدم كار نيك به جاى آور و
بدى را رها كن كه در اين صورت همچون اسبى خوشرفتار به مقصد خواهى رسيد [1].»
بدانيد ظلم و ستم سه گونه است: ستمى كه آمرزيده نمىشود، ستمى كه از
آن بازخواست خواهد شد و ستمى كه بخشوده مىشود و از آن باز پرسى نخواهد شد، امّا
ستمى كه آمرزيده نمىشود شرك به خداست كه فرموده است:
«إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ^[2]» و ستمى كه مورد آمرزش قرار مىگيرد ظلمى است كه بنده با ارتكاب
برخى گناهان كوچك به نفس خويش روا مىدارد، و ستمى كه از آن باز خواست مىشود ظلم
بندگان به يكديگر است، قصاص و كيفر در آن جا بسيار سخت است، و زخم كارد و ضربه
تازيانه نيست بلكه اينها در برابر آن كوچك است.
زينهار از اين كه در دين خدا هر زمان به رنگى در آييد، زيرا اجتماع و
همبستگى در چيزى كه حقّ است اگر چه آن را خوش نداشته باشيد بهتر است از جدايى و
پراكندگى نسبت به آنچه باطل است و شما آن را دوست
[1] يا بن آدم اعمل الخير ودع الشّر فاذا أنت جواد قاصد.
[2] سوره نساء (4) آيه (48 و 116) يعنى: خداوند كسى را كه به او
شرك آورد نمىبخشد.