مىداريد، همانا خداوند سبحان به هيچ كس از
گذشتگان و بازماندگان به سبب جدايى و تفرقه خيرى نبخشوده است.
اى مردم! خوشا به حال كسى كه توجّه او به عيبهاى خويش، وى را از ديدن
عيبهاى ديگران باز داشته است و نيز خوشا به حال آن كس كه در خانهاش بيارامد و
روزى خود را بخورد، و به طاعت پروردگارش بپردازد و بر گناهان خويش بگريد، تا هم او
سر گرم كار خويش بوده و هم مردم از او در آسايش باشند.»
[شرح]
(37129- 37080) امام (ع) به شنوندگان دستور مىدهد كه از آنچه خداوند
در كتاب خود بيان فرموده، و بر زبان پيامبرش (ص) جارى گشته است استفاده كنند و
اندرزهاى الهى و راهنماييهاى او را به منظور رسيدن به هدفى كه براى آن آفريده
شدهاند بپذيرند و پند گيرند، اين كه در جملات مذكور لفظ جلاله «اللّه» تكرار و از
آوردن ضمير به جاى نام، خوددارى شده براى تعظيم و بزرگداشت امورى است كه در باره
آنها سفارش شده است، پس از اين به دلائل وجوب امتثال و فرمانبردارى از اوامر
خداوند اشاره و يادآورى مىكند كه خداوند با بيان آيات روشن و هشدارهاى آشكار عذر
خود را در تنبيه و مجازات خطاكاران اعلام و با فرستادن پيامبران حجّت را بر بندگان
تمام كرده، و در كتاب خود با ذكر اعمال شايستهاى كه پسنديده اوست و كارهاى
ناروايى كه مكروه اوست بندگان خويش را ارشاد فرموده كه از آنچه محبوب اوست پيروى
كنند و از هر چه پسنديده او نيست دورى ورزند، سپس تذكّر مىدهد كه طاعت حقّ و
امتثال اوامر او توأم با سختى و كراهت طبع است و حديث نبوى (ص) را در اين باره ذكر
مىكند، و چه نيكوست محتواى اين خبر كه در آن تنها از سختى طاعات نام برده نشده
بلكه طبق آن، بهشت با سختيها قرين گشته، و در شدايد و ناملايمات محجوب گرديده است
تا براى به دست آوردن آن، شوق و رغبت انسانها بر انگيخته شود و در بر طرف ساختن