كنند، مراد از أعلام البدع يعنى از سران و
رهبران اين بدعتها نباشند، و در اين كار شهرت و آوازه به هم نرسانند كه مردم به
آنها اقتدا كنند و به دنبال آنها بشتابند همان گونه كه به دنبال علم و نشانه
مىشتابند، در حديث است كه: «هنگام ظهور فتنه همچون شتر بچّه باش كه نه پشتى دارد
كه بر آن سوار شوند، و نه پستانى كه آن را بدوشند [1]».
(30479- 30446)
فرموده است: و أقدموا على اللّه مظلومين.
مراد از اين كه مظلوم بر خدا وارد شويد پذيرفتن ظلم و تن دادن به آن
نيست زيرا اين خلاف فضيلت عدالت و طرف تفريط آن بوده و رذيلت است، بلكه مراد اين
است كه اگر قدرت يافتيد كه ظلم و ستمگرى كنيد دست از آن باز داريد هر چند اين
خوددارى از ستمكارى موجب پذيرش ظلم و تن دادن به آن باشد، بديهى است اين روش، باعث
شكستن نفس و جلوگيرى از آن در ارتكاب رذيله ظلم است، بويژه در نفوس عرب كه بيشتر
از ديگران دست ستم دراز مىكنند، و از پذيرش ظلم و تن دادن زير بار مظلوميّت،
امتناع دارند، اگر چه اين امر مستلزم آن باشد كه به ظلم آلوده و به ارتكاب اين
گناه گرفتار شوند. چنان كه شاعر عرب گفته است:
مراد از مدارج الشّيطان راههاى شيطان است و اين راهها همان صفات زشت
و خويهاى ناپسندى است كه شيطان آنها را خوب و پسنديده جلوه داده و مردم را به سوى
خود مىكشاند، همچنين مهابط العدوان محلّها و مواردى است كه شيطان در آن فرود
مىآيد و انسان را به تعدّى و ستمكارى وا مىدارد كه اينها نيز از جمله راههاى
شيطان به شمار مىآيد، منظور از لعق الحرام كالا يا چيزهايى
[1] كن في الفتنة كابن لبون لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب.
[2] هر كس با تيرهايش از آبگير خود دفاع نكند- ويران مىگردد و كسى
كه به قوم خود ستم نكند ستم بر او مىشود.