صلحى نوشته شد، و براى داوران يك سال مهلت
مقرّر گرديد تا در طول آن حكم خود را صادر كنند، پيمان نامه صلح به شرح زير است:
اين است آنچه علىّ بن ابى طالب و معاوية بن ابى سفيان بر آن توافق
كردند، على از طرف مردم عراق و شيعيان و پيروان خود، و معاوية بن ابى سفيان نيز از
جانب مردم شام و اتباع خود رضايت دادند كه حكم خداوند متعال را گردن نهيم و به
كتاب خدا داورى بريم، و بر چيزى جز آن اتّفاق نكنيم، همانا كتاب خدا از آغاز تا
پايان ميان ما حاكم است، هر چه را قرآن زنده مىخواهد زنده بداريم، و آنچه را
ميرانده و از ميان برده، بميرانيم و از ميان برداريم، اگر داوران حكم مورد اختلاف
را در قرآن بيابند از آن پيروى كنند، و اگر نيافتند به سنّت عادلانه پيامبر (ص) كه
جلوگير تفرقه و جدايى است تمسّك جويند، عبد اللّه بن قيس
[1] (ابو موسى) و عمرو بن عاص به داورى برگزيده شدهاند و اين دو نفر از
على و معاويه و هر دو سپاه تعهّد گرفتند كه بر جان و دارايى خويش ايمن باشند، و
امّت از آنها پشتيبانى كند، همچنين كسى كه حكم در باره او صادر مىشود و همه
مؤمنان و مسلمانان هر دو گروه، در پيشگاه خداوند متعهّدند كه آنچه از حكم داوران
موافق كتاب خداوند و سنّت پيامبر (ص) باشد بدان عمل كنند، و هر دو طرف موافقت
كردند تا هنگامى كه حكم داوران صادر شود، ميان آنها امنيّت و ترك مخاصمه و آتش بس
برقرار باشد، و نيز اين دو نفر داور در پيشگاه خداوند متعهّدند كه ميان امّت به
حقّ داورى كنند، و پيرو خواهشهاى نفسانى خويش نباشند، مدّت اين توافق و آتش بس يك
سال تمام است، و داورها مىتوانند
[1] ابو موسى اشعرى، نام او عبد اللّه بن قيس بن سليم است، او را
عثمان در سال 34 ه به حكومت كوفه منصوب كرد، و هنگامى كه على (ع) كوفه را پايتخت
خويش قرار داد، ابو موسى از حكومت معزول شد، و همچنان بر كنار بود تا در جنگ صفّين
به اصرار جمعى از كوفيان از طرف مردم عراق حكم گرديد و از عمرو بن عاص فريب خورد و
چون همه از او ناراضى شدند به مكّه گريخت و در سال 42 يا 52 ه.