گفتار خود آگاهى مىدهد كه در هنگام مردن،
زبان پيش از چشم و گوش از كار مىافتد و مىفرمايد: فحيل بين أحدهم و بين منطقه، و
إنّه لبين أهله ينظر ببصره و يسمع باذنه على صحّة من عقله، سپس توجّه مىدهد كه
گوش بعد از زبان و پيش از چشم از كار باز مىماند، و چشم با بيرون رفتن روح از بدن
از كار مىافتد چنان كه فرموده است: حتّى خالط سمعه تا آن جا كه مىفرمايد: يرى
حركات ألسنتهم و لا يسمع رجع كلامهم و اين آگاهى بنا به دانشى است كه امام (ع) به
اسرار طبيعت دارد، و بايد دانست كه گفتار آن حضرت در اين مورد اطلاق و كليّت
ندارد، بلكه مراد آن بزرگوار برخى از مردم و غالبا كسانى است كه به مرگ طبيعى
مىميرند و اعضاى حواسّ مذكور بدين صورت از كار مىافتد، و گرنه ممكن است عارضهاى
به نيروى بينايى انسان دست دهد كه پيش از گوش و زبان از كار بيفتد.
بررسى علل و اسباب مرگ نشان مىدهد كه علّت عمومى و آشكار آن از ميان
رفتن حرارت غريزى است بر اثر منتفى شدن رطوبت اصلى بدن كه از آن آفريده شدهايم، و
از ميان رفتن اين رطوبت و منتفى شدن حرارت غريزى موجب خشك شدن و از كار افتادن بدن
است و گاهى عوامل خارجى از قبيل هوا يا داروهاى گرم و خشك و مانند اينها به اين
جريان كمك مىكند، از اين رو هر عضوى كه طبيعت آن خشكتر و سردتر باشد به مرگ و
نابودى نزديكتر است، بنا بر اين زبان كه آلت گويايى است از گوش كه آلت شنوايى است
به فنا و نيستى نزديكتر مىباشد زيرا زبان از اعصاب محرّكه و مركّبه و گوش از
اعصابى كه در خدمت حسّ است تشكيل شده است، و پزشكان اتّفاق دارند كه اعصاب محرّكه
خشكتر و سردتر از ديگر اعصاب است زيرا اين اعصاب، مربوط به قسمت مؤخّر مغز
مىباشند، در صورتى كه اعصابى كه در خدمت حواسّ قرار دارند، بيشتر