پوشيدن لباس، از رنج گرما و سرما رها
مىشود، با جهاد، از شرّ دشمن و يا عذاب آخرت، در امان مىماند، و با زره سپر حمله
دشمن را دفع مىكند.
حضرت به دنبال توصيف جهاد و ويژگيهاى آن، ترك كنندگان جهاد را توبيخ
مىكند و مىفرمايد: بر حذر باد كه جهاد را از روى بىميلى و بدون عذر رها كند، كه
ترك جهاد، پيامدهاى نفرتبار خواهد داشت، از آن جمله:
1- رها كننده جهاد، آماده مىشود كه خداوند لباس ذلّت و خوارى را بر-
وى بپوشاند.
حضرت عبارت «ثوب» يعنى جامه را براى ذلّت و خوارى استعاره آورده، و
لباس را به لحاظ شمول و فراگيرى خوارى به عاريه و استعاره بيان داشته است.
جهت تشبيه، فراگيرى همه جانبه خوارى و ذلت است بدان سان كه جامه بدن
را از همه سو مىپوشاند، بلاى دشمن از همه سو ترك كنندگان جهاد را فرا مىگيرد و
ذليل و خوارشان مىگرداند، و خرد آنان را در مصلحت انديشى كارشان زايل مىسازد.
توضيح مطلب اين كه: خوارى و ذلت به سراغ آنها مىآيد، به دليل يورش
مكرر دشمن و غارت مال و منال، كه اين خود سبب ايجاد اين گمان مىشود، كه دشمن
بسيار قوى و نيرومند است. و از اين رو، در دلها ترس شكست و خوارى پديد مىآيد.
بدين هنگام، فراگيرى بلاى دشمن امرى يقين مىگردد و تفكّر باطنى
انسان را در به دست آوردن راههاى درست مقابله با خصم، در عقب راندن دشمن و مقاومت
در برابر او، از ميان مىبرد. دليل درماندگى در برابر دشمن: يا اميدوار نبودن به
مقاومت، كم همتى را در آنان به وجود مىآورد، و يا نگرانى به دليل ترس از نيافتن
جنبه مصلحتى، درماندگى را سبب مىگردد.