خستگى در باره حيوانات قابل تصوّر است كه
كارهايشان را به وسيله اعضا و جوارح انجام مىدهند. چون خداوند تبارك و تعالى جسم
نيست و كارهاى خود را با وسايل و ابزار جسمانى انجام نمىدهد، از جهت خلق و آفرينش
خسته نمىشود.
امام (ع) به منظور مبالغه در عدم خستگى خداوند از ايجاد و خلق از
جمله «ما ابتدأ» استفاده كرده است، زيرا آغاز كار داراى سختى فراوانى است. تمام
كردن كارى كه تازه شروع مىشود، تدبير و انديشهاى كه براى بهبود آن لازم است
ايجاب مىكند كه تمام جزئيات ذات و صفات آن شيء دائما از ريز و درشت، زير نظر
گرفته شود، و مطابق حكمت و توجّه خاص باشد.
كلام امام (ع) در عدم خستگى حق تعالى از خلقت و آفرينش، شبيه آيه
شريفه قرآن بيان اين حقيقت است: أَ وَ لَمْ يَرَوْا
أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لَمْ يَعْيَ
بِخَلْقِهِنَ[1].
(10988- 10982)
قوله عليه السلام: و لا وقف به عجز عمّا خلق،
«از آنچه آفريد ناتوانى به او دست نداد.» اين سخن امام (ع) به كمال
قدرت و توانايى حق تعالى اشاره دارد.
چنان كه پيش از اين توضيح داده شد محال است كه ذات مقدسش دچار عجز
شود.
(10997- 10989)
قوله عليه السلام: و لا ولجت عليه شبهة فيما قضى و قدّر؛
«در باره آنچه كه حكم كرد و مقدّر فرمود اشتباهى برايش رخ نداد.» اين
كلام امام (ع) به كمال دانش خداوند اشاره كرده و هر نوع اشتباهى را از فعل خداوند،
دور مىداند.
توضيح مطلب اين است كه [2]:
اشتباه براى عقل در امور عقلانى صرف كه غامض
[1] سوره احقاف (46) آيه (32): آيا توجه ندارند كه خداوند آن كسى
است كه آسمانها و زمين را آفريد و در آفرينش آنها دچار خستگى و زحمت نگرديد.
[2] وهم يا قوه واهمه نزد قدماء ادراك معناى جزئى متعلّق به امر
محسوس مىباشد. و مرتبه آن در تجربه بالاتر از حسّ و خيال است، فرهنگ فلسفى ص 670
ترجمه درّهبيدى.