مىفرمايد كه
... وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ.[1] و آن
حضرت در سجدهاش عرض مىكرد:
أعوذ بعفوك من عقابك «از عذاب و كيفرت، به عفو و گذشتت پناه
مىآورم».
البتّه اين سخن كسى مىتواند باشد كه، فعل خدا را به عيان و شهود
ديده، و از فعلى به فعلى ديگر پناه برده باشد. عفو در دعاى حضرت رسول، صفت عفو
كننده است. و گاهى منظور از عفو اثرى است كه از عفو و گذشت براى شخص مورد عفو ظاهر
مىشود، چنان كه خلق و صنع كه به معنى «خالق و صانع» است، گاهى منظور اثر خلقت و
صفت در مخلوق و مصنوع است.
بنا بر اين هنگامى كه شخص با دريافت اثر عفو، تقرّب يافت، خود را از
مشاهده آثار افعال مستغنى و بىنياز يافته، ارتقاى درجه مىيابد و تقاضاى رسيدن به
اصل آثار را دارد كه همان صفاتند و از اين مقام بالاتر را هم رسول گرامى اسلام (ص)
از خداوند، مسألت مىدارد و عرض مىكند:
اعوذ برضاك من سخطك «خداوندا از خشمت به خوشنوديت پناه مىآورم.» خشم
و رضا دو صفتند از يكى به ديگرى پناه جسته شده است، و باز چون توقّف در مقام صفات
را، نقص در مرتبه توحيد، ديده، خواهان تقرّب و نزديكى بيشتر شده است و آرزوى
ارتقاى مقام از شهود صفات، به مقام ملاحظه ذات را كرده عرضه داشته است: و اعوذ بك
منك: «خداوندا از صفاتت، به ذاتت پناه مىآورم.»
(5658- 5634) معناى فرار از خدا به سوى خدا، بدون توجّه به مرحله
افعال و صفات اين بود كه بيان شد. ناگفته نبايد گذاشت كه هنوز اين مرحله اوّلين
مقام و مرتبه رسيدن به ساحل شرافت و كرامت است. از اين مرتبه به بعد، براى ورود به
درياى وصول و شناور شدن در بحر استغراق معرفت اللّه مراتب و درجات بىشمارى است.
توجّه به همين مقام و رتبههاى بىنهايت است كه هرچه تقرب رسول اكرم