و آن عبارت
از اين است كه سخنگو بعد از رعايت سجع كلام، بين دو لفظى كه از نظر وزن و روى
متشابه باشند جمع كند، مانند سخن خداوند تعالى: «فَمَكَثَ
غَيْرَ بَعِيدٍ فَقالَ أَحَطْتُ بِما»[1] بين سبأ و نبأ تضمين
مزدوج است. و مانند سخن رسول خدا (ص) المؤمنون هيّنون ليّنون، «مؤمنان آسانگير و
نرمخويند». و مانند سخن على (ع): كثرة الوفاق نفاق.
بحث سوّم-
ترصيع،
ترصيع عبارت
است از اين كه دو جمله از نظر وزن الفاظ مساوى و حرف آخر دو جمله يكسان باشد. مانند
كلام خداوند متعال: «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ وَ إِنَّ
الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ»[2]، و نيز مانند سخن
على (ع): علا بحوله و دنى بطوله مانح كلّ غنيمة و فضل كاشف كل عظيمة و ازل،
«خداوند از لحاظ قدرت و سلطه از انسان به دور و از لحاظ بخشش به انسان نزديك است
بخشنده هر نعمت و فضيلت، و بر طرف كننده هر سختى و شدتى است». و نيز مانند سخن آن
حضرت در توصيف دنيا كه فرموده است: اوّلها عناء و آخرها فناء، و فى حلالها حساب و
فى حرامها عقاب، «اول دنيا سختى و آخر آن نيستى، در حلالش حساب و در حرامش كيفر
است». گاهى ترصيع با تجنيس جمع شده و در يك عبارت مىآيد، مانند سخن على (ع) در
باره كتاب خدا: بيت لا تهدم اركانه و عزّ لا تهزم اعوانه، «در خانهاى است كه
بنيانش خراب نمىشود، ارزشى است كه طرفدارانش شكست نمىخورند».
(باب دوّم)
باب دوّم
در باره دلالت قراردادى و معنوى است
حسن دلالت
داراى چهار شرط است:
[1]
سوره نمل (27) آيه (22): و از ملكه سبا به طور يقين تو را خبرى مهم آوردم.
[2] سوره
انفطار (82) آيه (13): همانا نيكان در نعمت و بدكاران در جهنمند.