ب- اعنات و
آن التزام به رعايت حروف قبل از حرف روى يا رديف است.
با توجّه به
اين كه اين گونه ملاحظهاى در سجع لازم نيست. مانند فرموده خداوند متعال:
«فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ»[1] كه در كلمه
تقهر و تنهر رعايت روى و رديف شده است و سخن على (ع) در ستايش پيامبر (ص) كه
فرموده است:
بلغ عن ربّه
معذّرا و نصح لامّته منذّرا «از جانب پروردگارش به مقام عذر پذيرى و بخشودگى رسيده
بود و در باره امّتش بيش از حدّ خيرخواه بود». در اين جمله ميان معذّر و منذّر
رعايت روى و رديف شده است.
ج- محاسن
سخن به سبب شروط در تركيب باشد،
بدينسان كه
تركيب بايد معتدل باشد، زيرا بعضى از تركيبها در نهايت ناخوشايندى است مانند قول
شاعر كه گفته است:
در اين بيت
سه بار كلمه قبر تكرار شده است و با كلمه حرب و قفر ناخوشايندى و سنگينى ايجاد
كرده است.
گاهى
ناخوشايندى و سنگينى سبكتر و كمتر است به طورى كه به سنگينى نوع اوّل نيست ولى به
هر حال براى شنونده سنگين و ناخوشايند است مانند شعر ابى تمام كه گفته است: