لازمه توحيد مطلق و
اخلاص عملى است، پاك و منزّه است.
(2293- 2272)
فرموده
است: نتمسّك بها ابدا ما ابقانا و ندّخرها لا هاويل ما يلقانا فانّها عزيمة
الايمان، الى قوله ... و مدحرة الشيطان.
اين فراز از
سخن امام (ع) اشاره به اين است كه انسان در مدّت زندگى دنيوىاش براى كارهاى مهم و
آمادگى يافتن به وسيله آنها براى شدايد قيامت لازم است به توحيد تمسّك جويد و سپس
دليل تمسّك به توحيد و ذخيره ساختن آن براى آخرت با چهار وصف توضيح داده شده است.
اوّل- عقيده
ايمانى و عزم راسخى است كه خداوند تعالى از بندگان خويش خواسته است. علاوه بر اين
آنچه از شريعت از قواعد و فروع آن رسيده است شاخههاى توحيد و توابع و متممّها و
امورى است كه ما را بر اسرار توحيد و رسيدن به اخلاص در توحيد يارى مىدهد.
دوّم- كلمه
توحيد كليد نيكوكارى است، زيرا آن اوّل كلمهاى است كه با آن باب شريعت باز مىشود
و بنده خدا براى پيمودن راه اخلاص به وسيله افاضه احسان خدا و نعمتهاى پياپى او
آماده مىشود. چنان كه توحيد اوّلين خواسته خدا از بندگان است و در فطرت آنها
سرشته و بر زبان انبياى خود نيز جارى ساخته، آخرين چيزى است كه انسان را به اخلاص
مىرساند و سعادت آخرت او را تأمين مىكند.
سوّم- كلمه
«توحيد» باعث رضايت رحمان است و اين كه كلمه توحيد رضايت پروردگار را جلب مىكند
امرى است روشن، زيرا توحيد خوشنودى خدا را فراهم مىكند و سبب نزول رحمت كامل حق و
مزيد نعمت بر اشخاصى است كه با آن منوّر شدهاند و نيز خشم خدا را از انسان برطرف
مىكند چنان كه پيامبر فرمود: «بر پيكار با كافران مأمور شدهام تا لا اله الا
اللَّه بگويند [1] ...»
[1]
قال (ص): امرت ان اقاتل الناس حتى يقولوا لا اله الّا اللَّه الخبر