، گفت، مرا بس است و
بازگشت رسول خدا (ص) فرمود اين مرد به محل خود بازگشت در حالى كه فقيه و دانشمند
بود.
چنين حالتى
كه خداوند تعالى بر قلب انسان به دنبال فهم قرآن پديد مىآورد كمياب و پر ارزش
است. امّا آن كه قرآن را با زبان تلاوت مىكند و از عمل كردن به قرآن رو مىگرداند
سزاوار است كه مقصود در اين گفتار خداوند باشد: وَ مَنْ
أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ
الْقِيامَةِ أَعْمى[1] بهره زبان از قرآن صحيح ادا كردن حروف و بهره
عقل درك معانى و بهره دل اثر پذيرى و متأثر شدن و اطاعت است.
ويژگى نهم-
از ويژگيهاى ديگر تلاوت كننده قرآن ترقّى است
و آن عبارت
از توجّه قلب و عقل به قبله حقيقى مىباشد بدانگونه كه كلام خدا را از خدا بشنود
نه از خود، قرائت به سه درجه تقسيم شده است:
1- كمترين
درجه اين است كه شخص چنين فرض كند كه قرآن را نزد خدا مىخواند و خداوند ناظر اوست
و از او مىشنود. حال تلاوت كننده در اين هنگام طلب و تضرّع و خواهش است.
2- تلاوت
كننده حضور قلب داشته باشد به گونهاى كه گويا خداوند او را با لطف خود مخاطب قرار
داده و مناجات او را به انعام و احسان پذيرفته است و تلاوت كننده در مقام شرمسارى
در برابر نعمتهاى خدا و توجّه به كلام و فهم سخن الهى است.
3- تلاوت
كننده از كلام، متكلّم، و از كلمات صفات را ببيند و به قلب و قرائت خود و نعمتهاى
مادّى خدا توجهى نداشته باشد بلكه همّت را متوجّه متكلّم ساخته و انديشه خود را به
او منحصر سازد و در مشاهده او
[1]
سوره طه (20): آيه (124): آن كه از ياد ما روى گرداند زندگى بر او سخت و روز قيامت
او را كور بر مىانگيزيم.