مىگردد. با توجّه به
اين توضيح، دار بليّه و تناسل ذرّيه اشاره به دنياست. زيرا هر گاه انسان به دنيا
توجّه كند و با تمام وجود بدان روى آورد از اعلا علّيين به اسفل السافلين هبوط
كرده است و هميشه از بلايى به بلايى گرفتار مىشود. زيرا در هر لحظه مطلوب و
محبوبى از دستش مىرود. آنچه را كه مىطلبد از دستش مىرود و آنچه را كه نمىخواهد
به سراغش مىآيد. و اصولًا چه بدبختى و بلايى بزرگتر از بريدن از خدا و توجّه به
دنياست اعراض از خدا موجب دورى از رحمت او و خارج شدن از بهشت است.
اگر اشكال
شود كه امام (ع) عبارت: تناسل الذّريه را براى بيان اهانت به آدم آورده است. در
حالى كه تناسل الذريّه از امور خيريّه و در رديف عنايت الهى قرار دارد، زيرا به
وسيله آن نوع انسان بقا مىيابد و فيض استمرار پيدا مىكند.
در پاسخ
مىگوييم: هر چند تناسل ذريّه خير است ولى هيچ تناسبى ميان اين خير و بودن در بهشت
وجود ندارد. به اين دليل كه تناسل ذريّه نسبت به كمالى كه براى فرزندان آدم حاصل
مىشود، خير اضافى و عرضى است و اگر اين نسبت حاصل شود نسبت اخس به اشرف است زيرا
فرود آمدن آدم از بهشت و سقوط او از علوّ و محروم ماندن از افاضات عاليه حق و قرار
گرفتن در مرتبهاى كه در آن حيوانات و حشرات شركت دارند خسران بزرگ و نقصى آشكار
است.
معناى اين
جمله امام (ع) كه فرمود: فاستبدل بالجذل و جلا و بالاغترار ندما روشن است زيرا كسى
كه به عبادت خداوند سبحان رو آورد و از انوار كبريايى او كسب نورانيّت كند و از ما
سواى او بكلّى روى گرداند، مسرور و شاد خواهد بود.
ولى هر گاه
از آنچه كه موجب شادمانى و سرور است اعراض كند و به وسيله شيطانى كه او را به
بديها دعوت مىكند و زشتيها را در نظرش مىآرايد، به امور پست و بىارزش توجه كند،
پرده عصمت خدا از او برداشته مىشود و بديهاى او براى بندگان صالحى كه بدو بنگرند
آشكار مىشود، آن گاه كه عنايت الهى او را