در اين فراز
سخن امام (ع) تقديم و تأخيرى صورت گرفته است. بدين صورت كه بلافاصله پس از جمله «و
العزيمة بوهنه» فاستبدل نبوده است و تقدير كلام چنين بوده است: فاهبطه اللّه الى
دار البليّة و تناسل الذّريّة فاستبدل ...
پس از هبوط،
آدم به خداوند تضرّع كرد و خداوند توبه او را پذيرفت و به او كلمه رحمت را آموخت.
و به وى وعده بازگشت به بهشت را داد. اهباط آدم پس از لغزش و فروختن بهشت به دنيا
صورت گرفت. و قرآن كريم در سوره بقره به همين ترتيب نقل كرده است:
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا كانا فِيهِ وَ قُلْنَا
اهْبِطُوا[2] و پس از آن مىفرمايد: فَتَلَقَّى
آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ.
به همان
ترتيبى كه امام (ع) داستان آدم را بيان كرده است در سوره طه آمده است: وَ
عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدى
قالَ اهْبِطا[3].
امام (ع)
اجتباء و توبه را بر اهباط مقدّم آورده است، و هر دو صورت (چه اهباط بر اجتباء و
توبه مقدم شود و چه نشود) زيباست.
حكما
گفتهاند معناى اهباط آدم فرود آمدن او از جايگاه كرامت و استحقاق افاضه نعيم بهشت
است. به اين شرح كه هر گاه نفس ناطقه از خداوند سبحان روگرداند و به پيروى شياطين
و فرزندان جنّ و رضايت ابليس توجه كند از رحمت خدا دور مىشود و صفحه دلش سياه و
از قبول انوار الهى ناتوان
[1]
سوره بقره (2): آيه (16): ايشانند كه گمراهى را بر راه راست خريدند، پس تجارت آنها
سود نكرد و راه نيافتند.
[2] سوره
بقره (2): آيه (36): شيطان آنها را لغزاند و از آنجا كه بودند بيرونشان كرد به
آنها گفتيم فرود آييد ... آدم از پروردگارش كلماتى را آموخت كه موجب پذيرفتن توبه
او شد.
[3] سوره
طه (20): آيه (121): آدم معصيت پروردگارش را كرد و به گمراهى افتاد. سپس پروردگارش
او را مورد توجه قرار داد و توبهاش را پذيرفت و هدايتش كرد و فرمود فرود آييد.