دهد كه سبب نگرانى او
شود به آفرينش پرداخت بدون اين كه مخلوقات سابقهاى داشته باشند. هر يك از اشياء
را به زمان معيّن اختصاص داد و اشياء متضاد را الفت بخشيد و طبيعت و لوازم هر چيز
را به آن بخشيد و آن را همراه اشياء قرار داد، در حالى كه قبل از آفرينش آنها به حالشان
آگاه بود و به حدود وجودى آنها احاطه كامل داشت و به نشانههاى پيوسته آنها دانا
بود. سپس خداوند فضاى بىنهايت را شكافت و اطراف و جوانب آن را باز كرد و طبقات
زيرين هوا را آفريد، و در آن آبى جارى ساخت كه امواجش متلاطم و ارتفاعش زياد و روى
هم مىغلتيد و آن را بر پشت باد تند و پر سر و صدا كه هر چيز را از جا مىكند سوار
كرد. و به باد فرمان داد كه آب را از هر سو جمع كرده و باد را بر متراكم كردن آب
توانايى بخشيد و آبها را تا حدّ معينى به هم نزديك ساخت، هوا در زير باد شكافته
مىشد و آب از بالاى باد جارى مىگشت، سپس خداوند سبحان باد ديگرى آفريد كه قدرت
بارورى نداشت و هميشه مىوزيد و وزش آن را تند قرار داد و مكان پيدايش و شروعش را
دور قرار داد، سپس به آن باد فرمان داد كه آب انباشته را به حركت در آورد و موج
دريا را بر انگيزاند، پس آن باد آب را مانند جنبانيدن ظرف شير به منظور گرفتن
روغنش به هم زد [1] و در فضا تند بر آن وزيد. قسمت بالاى آب را به
انتها و قسمت ساكن آن را به متحرّك آميخت تا بالا و پايين آب كاملا مخلوط شد و بر
بالاى آن كفى ظاهر ساخت، سپس آن كف را در فضاى شكافته و جوّ وسيع بالا برد و از آن
كف هفت آسمان را آفريد، و در زير آسمانها موجى بيافريد آن سان كه ريزش نكند و بر
بالاى آن سقف و فضاى وسيع و بلندى قرار داد و بدون ستونى آن را بپاداشت و بدون
نگهدارندهاى چون ريسمان و ميخ آن را منظّم ساخت. سپس آسمانها را با زيور
[1]
فمخضته مخض السّقا: در متن خطبه نهج البلاغه ترجمه فيض الاسلام، سقا به كسر سين بر
وزن كسا آمده و به معناى مشك يا ظرف شير مىباشد ولى ايشان به نكته ظريف آن اشاره
نكرده، نكته اين است كه مشك شير را بشدّت حركت مىدهند تا كره آن جدا شود و حضرت
(ع) بر هم خوردن امواج و زير و رو شدن آبها و ظاهر شدن كف بر روى آب را به حركت
مشك شير براى گرفتن كره تشبيه فرموده است و غالب مترجمان سقابه فتح سين به معناى
آبكش گرفتهاند و خالى از لطافت مىباشد. ويراستار