الأمنة و غشّ الأئمة سابعا. نعم هكذا و اللّه كلام من اجتباه اللّه تعالى ليستنقذ عباده
من الضلالة و الجهالة. و الحمد للّه وليّ التوفيق و بيده أزمّة التحقيق.
ثمّ إنّ
لمستحقّى الزكاة من الأصناف الثمانية شروطا مذكورة مشروحة في الكتب الفقهية فلا
نتعبك بعنوانها و البحث عنها.
الترجمة
از جمله عهد
آن حضرت 7 است كه آنرا به يكى از عمّالش هنگامى كه او را براى جمع زكاة
فرستاده مرقوم فرمود:
امر كرد او
را كه در امور پنهان و اعمال پوشيدهاش با تقوى باشد چه گواهى جز خدا و وكيلى سواى
او نيست.
و امر كرد او
را كه در آشكار طاعتى بجا نياورد كه در پنهان خلاف آنرا مرتكب شود، و هر كه پنهان
و آشكارش و كردار و گفتارش دو گونه و خلاف هم نيست امانت را ادا كرد و عبادت را به
اخلاص گذرانده.
و امر كرد او
را كه دست رد به پيشانى مردم نزند و نابايست و ناخوش بر آنها پيش نياورد، و بدانها
بهتان نزند و بر آنها دروغ نبندد. و از جهت إمارت و حكومت بر آنان از ايشان روى
برنگرداند چه آنان برادران دينى و ياوران بر گرفتن حقوق هستند.
و همانا كه
براى تو در اين زكاة بهره واجب و حقى معلوم است، و مر تو را انبازان درويش، و
ناتوان تهيدست در اين مال است، و ما حق تو را بتمام مىدهيم پس تو هم حق ايشان را
بتمام و كمال بپرداز، و گرنه خصم تو در روز رستاخيز مردم بسيار خواهند بود. و بدا
بكسى كه خصم او نزد خدا فقرا و مساكين و سائلان و راندهشدگان و وامداران و
رهگذريان باشند، و آنكه امانت را خوار دارد و در خيانت چرا كند و خودش را و دينش
را از آن پاك نسازد بخودش در دنيا ستم كرد و در آخرت هم خويشتن را زبون و رسوا
ساخت. و همانا