responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 93

مساله 463- مستحاضه بايد براي هر نماز - چه واجب و چه مستحب - وضو بگيرد، هرچند در كثيره واجب بودن وضو از باب احتياط است، چنانكه گذشت . همچنين اگر بخواهد نمازي را كه خوانده احتياطا دوباره بخواند يا نمازي را كه تنها خوانده دوباره با جماعت بخواند و يا نماز نافله بخواند، بايد تمام كارهايي را كه براي استحاضه گفته شدانجام دهد، ولي براي خواندن نماز احتياط و سجده و تشهد فراموش شده و سجده سهو در صورتي كه آنها را فورا بعداز نماز بجا آورد، لازم نيست كارهاي استحاضه را انجام دهد.

مساله 464- هرگاه استحاضه قليله تبديل به متوسطه، و يا استحاضه متوسطه تبديل به كثيره شود، مستحاضه بايد به وظيفه خود در حالت جديد عمل نمايد.

مساله 465- هرگاه استحاضه كثيره تبديل به متوسطه يا قليله شود، بايد براي اولين نماز وظيفه مستحاضه كثيره راانجام دهد و براي نمازهاي بعدي به وظيفه متوسطه يا قليله عمل نمايد، و هرگاه خون او قطع شود، بايد براي نخستين نماز پس از آن به وظيفه خود عمل نمايد.

مساله 466- اگر استحاضه قليله پيش از نماز متوسطه يا كثيره شود، بايد كارهاي متوسطه يا كثيره را كه گفته شد انجام دهد، و اگر استحاضه متوسطه تبديل به كثيره شود بايد كارهاي استحاضه كثيره را انجام دهد، و چنانچه براي استحاضه متوسطه غسل كرده باشد بايد دوباره براي كثيره غسل كند.

مساله 467- اگر در بين نماز استحاضه متوسطه تبديل به كثيره شود، بايد نماز را رها كرده و براي استحاضه كثيره غسل كند و وضو بگيرد، و احتياطا وضو را پيش از غسل انجام دهد و كارهاي ديگر آن را هم انجام دهد و همان نماز رابخواند. و اگر براي هيچ كدام از غسل و وضو وقت ندارد، بايد دو تيمم كند: يكي بدل از غسل و ديگري بدل از وضو، واگر براي يكي از آنها وقت ندارد، بايد عوض آن تيمم كند و ديگري را بجا آورد، ولي اگر براي تيمم هم وقت ندارد، نمي تواند نماز را بشكند و بايد نماز را تمام كند و بنابراحتياط واجب قضا هم بنمايد. همچنين است اگر در بين نمازاستحاضه قليله او متوسطه يا كثيره شود.

مساله 468- اگر در بين نماز خون قطع شود و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه، چنانچه بعد از نمازبفهمد قطع شده بوده، بايد وضو و غسل و نماز را دوباره بجا آورد.

مساله 469- مستحاضه كثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براي نماز غسل كند كافي نيست، بلكه اگرنزديك اذان صبح براي نماز شب غسل كند و نماز شب را بخواند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست