responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 629
آن حكومت اسلامي و آحاد مسلمانان نيز نسبت به آنان وظيفه خاصي پيداخواهند نمود:

الف - حق ملتهاي كفر كه در اثر سلطه قدرتمندان كفر و شرك به استضعاف فكري و عقيدتي كشيده شده اند و حتي ازشنيدن صداي توحيد و عدالت محروم مانده اند اين است كه مسلمانان با جهاد خود - مطابق شرايط مقرره - آنان را ازسلطه سردمداران كفر آزاد سازند تا بتوانند با تبليغ منطقي توسط جبهه مسلمانان و دعوت منطقي، در اثر تفكر وانديشه آزاد خود به حق و توحيد و عدالت دست يابند.

ب - دولتهاي كفر نيز اگر با مسلمانان در حال جنگ باشند و تقاضاي آتش بس نمايند اين حق را دارند كه تقاضاي آنان مورد بررسي قرار گيرد، و چنانچه انگيزه آنان مكر و خدعه و فريب نباشد از طرف حكومت اسلامي پذيرفته شود، وچنانچه پيمان ترك مخاصمه منعقد نموده و به آن متعهد و پايبند باشند، دولت و ملت اسلامي بايد تعهد آنان رامحترم شمارند و آنان نيز متقابلا بايد به تعهد خود پايبند باشند. همچنين اگر پس از اين پيمان هرگونه پيمان سياسي يااقتصادي و يا نظامي ديگري بين آنان و مسلمانان منعقد شود بايد محترم شمرده شود و يك طرفه نقض نگردد. و به طور كلي بر هر مسلماني وفاي به عهد واجب، و نقض عهد و اعمال مكر و خدعه حرام است، هرچند طرف عهد كافرباشد.

اگر دولتهاي كفر در صدد جنگ يا توطئه عليه حكومت اسلامي و مسلمانان نباشند، دولت اسلامي و آحاد مسلمانان مي‌توانند روابط متقابل در امور سياسي، اقتصادي، فرهنگي و يا نظامي با آنان برقرار نمايند، و چنانچه اعضاي حكومت اسلامي و آحاد مسلمانان در روابط بين المللي خود صداقت و عدالت و وفاي به عهد و آداب و اخلاق انساني را عملا مراعات نمايند، تاثير بسياري در جذب و گرايش آنان به اسلام و توحيد خواهد داشت .

هيچ يك از افراد ملتها و دولتهاي كفر حق ندارند عليه حكومت اسلامي و به نفع حكومتهاي كفر وكسي كه اقدام به جاسوسي كرده بنابر نظر مشهور فقها محكوم به اعدام است، جاسوسي كنند. ولي چنانچه حاكم شرع جامع الشرايطمصلحت ببيند مي‌تواند او را مورد عفو قرار داده يا در مجازات او تخفيف دهد.

حكومت اسلامي حق دارد براي حفظ و تقويت نظام توحيد و عدالت و تضعيف نظام كفر و شرك، افرادي را جهت كشف و دفع توطئه هاي گوناگون دولتهاي كفر به آن كشورها اعزام نمايد.

نمايندگان رسمي دولتهاي كفر و نيز فرستادگان ويژه آنها حق دارند در حكومت اسلامي آزاد
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 629
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست