responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 48

مساله 201- نجس كردن حرم پيامبر 6 و امامان (ع) حرام است، و اگر نجس شود، چنانچه نجس ماندن آن بي احترامي باشد تطهير آن واجب است، بلكه احتياط مستحب آن است كه اگر بي احترامي هم نباشد آن را تطهير كنند.

مساله 202- توقف "جنب"، "حائض" و "نفساء" در مساجد و نيز وارد شدن آنان در مسجد الحرام و مسجد النبي 6 به تفصيلي كه در جاي خود بيان مي‌شود[1] حرام است .

مساله 203- داخل شدن كفار در مسجد هرچند براي شنيدن مطالب اسلامي باشد اشكال دارد، زيرا علاوه بر كفرمعمولا جنب مي‌باشند. و اگر خواستند جهت شنيدن مطالب اسلامي داخل مسجد شوند، بايد محلي را در كنارمسجد تهيه نمود كه عنوان "مسجد" نداشته باشد.

مساله 204- نصب عكس و پوستر و مانند آن به ديوار مسجد اگر موجب تخريب و ضرر به آن نشود حرام نيست، گرچه وجود عكس هنگام نماز مكروه است .

مساله 205- جا گرفتن در مسجد و مانند آن - به هر شكل كه باشد - اگر طول نكشد و به گونه اي باشد كه چنانچه ديگري در آنجا بنشيند عرفا بگويند جاي او را غصب كرده، موجب اولويت مي‌شود و استفاده ديگري از آن جايزنيست .

مساله 206- انجام مراسم گوناگون در مساجد اگر مزاحم نماز و وعظ و ارشاد نباشد و موجب تخريب و ضرر به مسجد و يا هتك آن نشود اشكال ندارد.

مساله 207- نقل و انتقال ملكيت مسجد يا تغيير آن براي كارهاي ديگر كه با مسجد بودن منافات دارد جايز نيست، وابزار و لوازم آن مانند در و پنجره و فرش را اگر به هيچ وجه در همان مسجد يا مساجد ديگر قابل استفاده نباشدمي توانند بفروشند، و پول آن را اگر ممكن است صرف تعمير همان مسجد وگرنه صرف تعمير مساجد ديگر نمايند. وكساني كه مي‌خواهند فرش يا چيز ديگري براي مساجد يا حسينيه ها و يا حرم امامان (ع) بخرند خوب است آن راوقف نكنند، بلكه به آنجا تمليك نمايند تا متولي يا حاكم شرع بتواند در موقع لزوم آن را مطابق مصلحت تبديل نمايد.

مساله 208- ساختن مسجد و تعمير مسجدي كه نزديك به خرابي است مستحب مي‌باشد، و اگر مسجد طوري خراب شود كه تعمير آن ممكن نباشد، مي‌توانند آن را خراب كنند و دوباره بسازند، بلكه مسجدي را كه خراب نشده مي‌توانند براي احتياج مردم خراب كنند و بزرگتر يا محكمتر بسازند.

[1] زن (قرشيه) زني است كه نسبت او از طرف پدر به (نضر بن مالك) - كه يكي از اجداد پيامبر اكرم 6 مي‌باشد - برسد، بنابراين زنان (سيدة) همه (قريشه) مي‌باشند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست