responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 47
نوشتن آيات قرآن و اسامي خداوندمتعال، و نيز لمس گردها و خاكريزه هايي كه هنگام نوشتن آيات قرآني بر تخته سياه و مانند آن روي زمين مي‌ريزد بدون طهارت اشكال ندارد. همچنين لمس نوارهايي كه قرآن روي آن ضبط شده است بدون طهارت اشكال ندارد، ولي هتك آنها جايز نيست .

مساله 194- هنگام تلاوت قرآن شايسته است انسان به آن گوش دهد و از صحبت كردن پرهيز كند، بلكه درصورتي كه بي احترامي و هتك به قرآن باشد صحبت كردن جايز نيست . ولي اگر كسي چيزي بپرسد مي‌تواند جواب او را بدهد.

مساله 195- در هر يك از سوره هاي : "سي و دوم (سجده)‌"، "چهل و يكم (فصلت)‌"، "پنجاه و سوم (نجم)‌" و "نود وششم (علق)‌" يك آيه سجده واجب وجود دارد، هرگاه انسان يكي از اين چهار آيه را بخواند يا به آن گوش دهد، بايدفورا سجده كند. و تفصيل احكام آن در مبحث سجده بيان خواهد شد.[1]

ب - مسجد:

مساله 196- نجس كردن زمين، سقف، بام و سمت داخلي ديوار مسجد حرام است، و هركس بفهمد بايد فورا آن راتطهير نمايد، و بنابراحتياط واجب فرش مسجد و سمت خارجي ديوار آن نيز همين حكم را دارد، ولي اگر واقف سمت خارجي ديوار را جزو مسجد قرار نداده باشد تطهير آن واجب نيست .

مساله 197- اگر وقت نماز برسد و وقت وسعت داشته باشد، بايد تطهير مسجد را بر نماز مقدم داشت .

مساله 198- اگر نتواند مسجد را تطهير كند يا كمك لازم داشته باشد و پيدا نكند، تطهير مسجد بر او واجب نيست، ولي اگر بي احترامي به مسجد باشد بنابراحتياط واجب بايد به كسي كه مي‌تواند تطهير كند اطلاع دهد.

مساله 199- اگر مسجدي را غصب كنند و جاي آن خانه و مانند آن بسازند كه ديگر به آن مسجد نگويند، باز هم بنابراحتياط واجب آن را نجس نكنند، و اگر نجس شد تطهير نمايند.

مساله 200- نهادن جسد ميت در مسجد پيش از غسل دادن آن اگر موجب سرايت نجاست به مسجد و يا مستلزم هتك احترام نباشد مانعي ندارد، گرچه احوط ترك آن است . ولي اگر ميت را غسل داده باشند گذاشتن او در مسجداشكال ندارد.

[1] به مسائل (391)، (408) و (492) مراجعه شود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست