responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 49

مساله 209- تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسي كه مي‌خواهد به مسجد برود مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه بپوشد، و موقع داخل شدن به مسجد ابتدا پاي راست و موقع بيرون آمدن ابتداپاي چپ را بگذارد.

مساله 210- وقتي انسان وارد مسجد مي‌شود مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند، واگر نماز واجب يا مستحب ديگري هم بخواند كافي است .

مساله 211- خوابيدن در مسجد چنانچه انسان ناچار نباشد، و صحبت كردن راجع به كارهاي دنيا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعري كه در آن نصيحت و مانند آن نباشد مكروه است، همچنين مكروه است كه آب دهان يا بيني يااخلاط سينه را در مسجد بيندازد، يا صداي خود را بلند كند، ولي بلند كردن صدا براي اذان كراهتي ندارد.

احكام ظرفها

مساله 212- خوردن و آشاميدن در ظرفهايي كه از پوست سگ يا خوك و يا مردار ساخته شده حرام است، و نبايد اين ظروف را در وضو و غسل و كارهاي ديگري كه طهارت در آن شرط است به كار برد، بلكه احتياط مستحب آن است كه چرم سگ و خوك و مردار را - اگرچه به صورت ظرف هم نباشد - به هيچ نحو استعمال نكنند.

مساله 213- خوردن و آشاميدن از ظرف طلا يا نقره و استعمال آن حرام است، و بنابراحتياط واجب از استعمال آنهادر زينت اطاق هم اجتناب شود، ولي نگاه داشتن آنها بدون استعمال حرام نمي باشد، اگرچه ترك آن بهتر است .

مساله 214- استعمال ظرفي كه روي آن را آب طلا يا نقره داده اند خالي از اشكال نيست .

مساله 215- اگر فلزي را با طلا يا نقره مخلوط كنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدار آن فلز به ) قدري زياد باشد كه به آن ظرف طلا يا نقره نگويند استعمال آن مانعي ندارد.

مساله 216- گيره استكان را كه از طلا يا نقره مي‌سازند اگر بعد از برداشتن استكان به آن ظرف گفته شود، استعمال آن به تنهايي يا با استكان حرام است، ولي اگر به آن ظرف گفته نشود استعمال آن مانعي ندارد.

مساله 217- استعمال ظرفي كه معلوم نيست از طلا و نقره است يا از چيز ديگر اشكال ندارد.

مساله 218- ساختن ظرف طلا و نقره و مزدي كه براي آن مي‌گيرند حرام نيست،
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست