responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 437
مربوط به مصلحت وقف است و در نفع بردن طبقات بعد نيز دخالت دارد اختيار با حاكم شرع است، و نسبت به چيزهايي كه مربوط به استفاده طبقه موجود است، اگر آنان بالغ باشند اختيار با خود آنان است و اگر بالغ نباشند اختيار با ولي ايشان است . و براي استفاده آنان از وقف اجازه حاكم شرع لازم نيست .

مساله 2453- اگر ملكي را بر افراد مخصوصي - مثلا بر اولاد خود - وقف كند تا هر طبقه بعد از طبقه ديگر از آن استفاده كنند، چنانچه متولي ملك آن را اجاره دهد و پس از آن بميرد، در صورتي كه مراعات مصلحت وقف يامصلحت طبقه بعد را كرده باشد اجاره باطل نمي شود، ولي اگر متولي نداشته باشد و يك طبقه از كساني كه ملك برآنان وقف شده آن را اجاره دهند و در بين مدت اجاره بميرند، در صورتي كه طبقه بعد اجازه نكنند اجاره باطل مي‌شود، و در اين صورت اگر مستاجر مال الاجاره تمام مدت را داده باشد مقدار اضافه را از مال آنان مي‌گيرد.

مساله 2454- اگر ملكي را مثلا بر فقرا يا سادات وقف نمايد يا وقف كند تا منافع آن به مصرف خيرات برسد، درصورتي كه براي آن ملك خودش يا ديگري را متولي قرار داده اختيار آن با متولي است، و اگر متولي معين نكرده باشداختيار آن با حاكم شرع است .

مساله 2455- اگر واقف كسي را متولي يا ناظر بر وقف قرار دهد نمي تواند او را بركنار نمايد، مگر اينكه به وظيفه خودعمل نكند يا در وقف خيانت نمايد. و اگر متولي يا ناظر يكي از صفاتي را كه واقف شرط كرده از دست بدهد خود به خود از توليت يا نظارت كنار مي‌رود.

مساله 2456- اگر متولي تعيين شده به وظيفه خود عمل نكند يا خيانت نمايد، اگر با تعيين ناظر اميني از خيانتهاي اوجلوگيري مي‌شود بايد حاكم شرع ناظر اميني بر او بگمارد، و اگر نمي شود حاكم شرع بايد به جاي او متولي اميني معين نمايد.

مساله 2457- ملكي كه مقداري مشاع از آن وقف است و مقداري وقف نيست اگر تقسيم نشده باشد، حاكم شرع يامتولي وقف مي‌تواند با نظر كارشناس سهم وقف را جدا نمايد.

مسائل متفرقه وقف :

مساله 2458- بعد از آنكه وقف با شرايط آن انجام شد قابل به هم زدن نيست، بنابراين واقف بعد از وقف نمي تواند ازمفاد آن برگردد. و اگر واقف هنگام وقف مريض باشد و به همان مرض از دنيا
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست