responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 438
برود بنابراقوي ورثه او نيز نمي توانندوقف را به هم بزنند، هرچند بهاي ملك موقوفه از يك سوم دارايي او بيشتر باشد.

مساله 2459- اگر ملكي نظير درختان يك باغ را بر افراد خاصي وقف نمايد به گونه اي كه ميوه آن درختان در ملك آن افراد حادث شود آنان مالك ميوه مي‌شوند، و چنانچه سهم هر يك از افراد به حد نصاب زكات برسد بايد زكات آن رابپردازد، ولي چنانچه واقف درختان باغ را براي جهتي از جهات عمومي - مانند عنوان فقرا - وقف نمايد نه براي افرادخاص، تعلق زكات به ميوه آنها معلوم نيست .

مساله 2460- اگر ملك وقف به طور كلي خراب شود، باقي ماندن عرصه آن به وقفيت در بعضي موارد محل اشكال است، ولي بجاست احتياط شود.

مساله 2461- قبرستانهايي كه وقف بوده و در مسير خيابان قرار مي‌گيرند از وقف بودن خارج نمي شوند، و تصرف ونيز خريد و فروش آنها جايز نيست، ولي عبور و مرور از آنها اگر هتك اموات نباشد اشكال ندارد. و در صورتي كه قبرستان ملك شخصي افراد باشد هرگونه تصرف در آن بستگي به رضايت صاحب ملك دارد.

مساله 2462- فرشي را كه براي حسينيه وقف كرده اند نمي شود براي نماز به مسجد ببرند، همچنين انتقال كليه ابزار و وسايلي كه براي محل خاصي وقف شده به محل ديگر جايز نيست .

مساله 2463- اگر ملكي را براي تعمير مسجدي وقف نمايند، چنانچه آن مسجد احتياج به تعمير ندارد و احتمال هم نمي رود تا مدتي به تعمير احتياج پيدا كند، در صورتي كه غير از تعمير احتياج ديگري نداشته باشد و منافع ملك درمعرض تلف، و نگهداري آن لغو و بيهوده باشد مي‌توانند منافع آن ملك را به مصرف مسجدي كه به تعمير احتياج داردبرسانند.

مساله 2464- اگر ملكي را به اين منظور وقف كنند كه سود آن را صرف تعمير مسجد و كمك به امام جماعت و موذن و خادم مسجد نمايند، چنانچه سهم هريك معلوم نباشد بايد نخست مسجد را تعمير نمايند آنگاه زيادي آن را بين امام جماعت و موذن و خادم به طور مساوي قسمت نمايند، و بهتر آن است كه با يكديگر مصالحه كنند.

مساله 2465- وقف بودن هر چيز به يكي از راههاي زير ثابت مي‌شود:

1 - شهرت بين مردم، به گونه اي كه موجب يقين يا اطمينان گردد.

2 - اقرار كسي كه ملك در اختيار اوست، يا در نبودن او وارثانش اقرار نمايند.

3 - مردم با آن به گونه ملك موقوفه عمل نمايند.

4 - شهادت دو مرد عادل
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 438
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست