responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 396
استفاده نباشد يا قابل استفاده اي كه شرط كرده اند نباشد، اجاره نسبت به مدت باقيمانده باطل مي‌شود، و مستاجر مي‌تواند اجاره همه مدت را به هم بزند و نسبت به مقداري كه استفاده كرده به احتياطي كه در مساله «2219» گفته شد عمل نمايد.

مساله 2223- اگر قسمتي از متعلق اجاره خراب شود - مثلا خانه اي كه دو اطاق دارد يك اطاق آن خراب شود - مساله دو صورت دارد:

الف - چنانچه عقد اجاره فقط بر عين ساختمان سابق قرار گرفته باشد، اجاره باطل است و مستاجر نسبت به مقداري كه استفاده كرده به احتياطي كه در مساله «2219» گفته شد عمل نمايد.

ب - چنانچه ساختمان سابق هيچ گونه خصوصيتي نداشته باشد، چنانچه موجر فورا آن را بسازد و هيچ مقدار ازاستفاده آن از بين نرود اجاره باطل نمي شود، و مستاجر هم نمي تواند اجاره را به هم بزند، ولي اگر ساختن آن به قدري طول بكشد كه مقداري از استفاده مستاجر از بين برود اجاره آن مقدار باطل مي‌شود، و مستاجر مي‌تواند همه اجاره رابه هم بزند و نسبت به مقداري كه استفاده كرده به احتياطي كه در مساله «2219» بيان شد عمل نمايد.

مساله 2224- اگر چيزي را كه اجاره كرده كسي غصب نمايد دو صورت دارد:

الف - اگر پيش از آنكه تحويل بگيرد كسي آن را غصب نمايد، مستاجر مي‌تواند اجاره را به هم بزند و چيزي را كه به موجر داده پس بگيرد، يا اجاره را به هم نزند و اجاره مدتي را كه در تصرف غصب كننده بوده به ميزان متعارف از اوبگيرد.

ب - اگر پس از آنكه تحويل گرفت كسي آن را غصب نمايد، نمي تواند اجاره را به هم بزند و فقط حق دارد كرايه آن چيزرا به مقدار متعارف از غصب كننده بگيرد.

مساله 2225- اگر پيش از آنكه مدت اجاره تمام شود موجر متعلق اجاره را به مستاجر يا فرد ديگري بفروشد، اجاره به هم نمي خورد و مستاجر بايد مال الاجاره را به فروشنده بپردازد، ولي اگر به غير مستاجر بفروشد، حق ندارد پيش ازپايان مدت اجاره آن را تحويل خريدار بدهد.

مساله 2226- اگر موجر يا مستاجر بميرد اجاره باطل نمي شود، مگر اينكه مستاجر بميرد و در قرارداد اجاره شرطشده باشد فقط شخص مستاجر از آن چيز استفاده كند. و اگر متعلق اجاره از آن موجر نباشد - مثلا ديگري وصيت كرده باشد كه تا شخص موجر زنده است منفعت آن چيز مال او باشد - چنانچه پيش از تمام شدن مدت اجاره بميرد اجاره باطل مي‌شود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست