responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 395
همان زمين يا محصول ديگري از آن زمين كه فعلا موجود نيست قرار دهد اجاره صحيح نيست .

مساله 2215- كسي كه چيزي را اجاره داده، تا آن چيز را تحويل ندهد حق ندارد اجاره آن را و نيز اگر براي انجام عملي اجير شده باشد پيش از انجام عمل حق مطالبه اجرت مطالبه كند. ندارد، مگر اينكه شرط كنند جلوتر بگيرد يا - مثل اجرت نماز استيجاري يا حج - متعارف باشد كه جلوتر بگيرند.

مساله 2216- هرگاه چيزي را كه اجاره داده تحويل دهد، اگرچه مستاجر تحويل نگيرد يا تحويل بگيرد و تا آخر مدت اجاره از آن استفاده نكند، بايد مبلغ اجاره را به موجر بپردازد، مگر اينكه به طور كلي بدون تقصير و كوتاهي مستاجر ازاستفاده بيفتد.

مساله 2217- اگر چيزي را كه اجاره كرده يا مثلا پارچه اي را كه خياط گرفته از بين برود، چنانچه در نگهداري آن كوتاهي نكرده و در استفاده از آن هم زياده روي ننموده ضامن نيست .

مساله 2218- اگر كسي را براي انجام كاري اجير نمايند و او در وقت معين حاضر شود مبلغ اجاره را طلبكار است، هرچند در آن وقت بيكار بماند يا براي خودش يا ديگري كار كند.

مساله 2219- اگر بعد از تمام شدن مدت اجاره معلوم شود اجاره باطل بوده، در صورتي كه مستاجر عين مورد اجاره را تحويل گرفته باشد بنابراحتياط اجرت متعارف آن را با مال الاجاره تعيين شده مقايسه كنند، پس مقدار مشترك رامستاجر به صاحب ملك بپردازد و نسبت به زائد آن با يكديگر مصالحه نمايند. همچنين است اگر بعد از گذشتن مقداري از مدت اجاره معلوم شود كه اجاره باطل بوده است .

مساله 2220- اگر پس از قرارداد اجاره موجر يا مستاجر بفهمد مغبون شده، چنانچه هنگام قرارداد ملتفت نبوده مي‌تواند اجاره را به هم بزند، ولي اگر در قرارداد اجاره شرط كرده باشند كه در صورت ضرر و غبن هم هيچ كدام حق به هم زدن معامله را ندارند، نمي توانند اجاره را به هم بزنند.

مساله 2221- اگر پيش از ابتداي مدت اجاره متعلق اجاره به گونه اي خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد يا قابل استفاده اي كه شرط كرده اند نباشد اجاره باطل مي‌شود، و پولي كه مستاجر به موجر داده به او برمي گردد، بلكه اگرطوري شود كه استفاده از آن به اندازه اي كه در اجاره معين شده ممكن نباشد، مستاجر مي‌تواند اجاره را به هم بزند.

مساله 2222- اگر در بين مدت اجاره متعلق اجاره به گونه اي خراب شود كه هيچ قابل
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 395
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست