responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 332
مي‌تواند پرداخت فطره را تا ظهر روز عيد تاخيربيندازد.

مساله 1900- اگر موقعي كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، احتياط واجب آن است كه بعدا به قصد قربت مطلقه و بدون نيت ادا و قضا پرداخت كند، ولي اگر مقدار زكات را به قصد زكات پيش از ظهر جدانموده، هنگام پرداخت به قصد زكات بپردازد.

مساله 1901- اگر فطره را جدا كرده باشد نمي تواند مصرف كند يا آن را عوض نمايد.

مساله 1902- اگر مالي را كه براي فطره كنار گذاشته از بين برود، چنانچه دسترسي به فقير داشته و دادن فطره را تاخيرانداخته است بايد عوض آن را بدهد. و اگر دسترسي به فقير نداشته ضامن نيست، مگر آنكه در نگهداري آن كوتاهي كرده باشد.

مساله 1903- اگر در محل خودش مستحق پيدا شود احتياط واجب آن است كه فطره را به جاي ديگر منتقل نكند، واگر به جاي ديگر ببرد و تلف شود ضامن است، مگر اينكه با مطالبه حاكم شرع جامع الشرايط يا نماينده او به جاي ديگر منتقل كرده باشد.

مساله 1904- كسي كه مي‌خواهد قيمت فطره را بپردازد - چنانچه قيمتها به حسب زمان و مكان مختلف باشد - قيمت همان مكان و همان وقتي كه مي‌خواهد فطره را بپردازد ملاك مي‌باشد.

مساله 1905- اگر از جنسي كه قيمتش دو برابر قيمت معمولي است نصف صاع (يك كيلو و ه نيم) بدهد كفايت نمي كند، بلكه اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد.

مساله 1906- انسان نمي تواند نصف فطره را از يك جنس و نصف ديگر آن را از جنس ديگر بپردازد، و اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد، ولي اگر مخلوط از دو جنس غذاي غالب مردم آن محل باشد اشكال ندارد.

مساله 1907- كسي كه فطره چند نفر را مي‌دهد لازم نيست همه را از يك جنس بدهد، و مي‌تواند فطره بعضي را ازيك جنس و بعضي ديگر را از جنس ديگر يا قيمت آن بپردازد.

مصرف زكات فطره :

مساله 1908- احتياط آن است كه زكات فطره را فقط به شيعياني كه فقير و مسكين هستند بدهند. ولي فقيري كه به اوفطره مي‌دهند لازم نيست عادل باشد، هرچند به كسي كه فطره را در
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست