responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 331

مساله 1891- فطره كودكي كه از مادر يا دايه شير مي‌خورد بر عهده كسي است كه مخارج مادر يا دايه را تامين مي‌كند، ولي اگر مادر يا دايه مخارج خود را از مال طفل برمي دارد، فطره طفل بر كسي واجب نيست . و اگر براي شيردادن كودك اجرت مي‌گيرند، فطره كودك بر عهده اجرت دهنده است نه آن كسي كه مخارج مادر يا دايه را مي‌پردازد.

مساله 1892- اگر انسان كسي را براي كاري اجير نمايد و شرط كند مخارجش را بدهد، در صورتي كه به شرط خودعمل كند و عرفا نان خور او حساب شود بايد فطره او را بپردازد، ولي اگر اجير در زندگي مستقل باشد - نظير كارمندان ادارات و كارگران كارخانه ها - بايد زكات فطره را خودش بدهد. و بنابراحتياط واجب حكم سربازان پادگانها نيز همين است .

مساله 1893- انسان اگرچه مخارج عائله اش را از مال حرام بدهد بايد فطره آنان را از مال حلال بپردازد.

مساله 1894- كسي كه پيش از غروب شب عيد فطر داراي شرايط پرداخت زكات فطره بوده اگر پس از غروب بميرد، بايد فطره او و عائله اش را از مال او بپردازند، ولي اگر پيش از غروب بميرد واجب نيست فطره او و عائله اش را از مال او بدهند.

مساله 1895- پرداخت فطره پيش از ماه رمضان و بنابراحتياط در ماه رمضان صحيح نيست، ولي اگر در ماه رمضان ياپيش از آن به فقير قرض بدهد و بعد از آنكه فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعي ندارد، به شرط آنكه شرايط در فقير باقي باشد و فقير توجه به قرض بودن آن داشته باشد و به همين قصد قبول كند.

مساله 1896- اگر فطره را از چيز معيوب بدهد بنابراحتياط واجب كافي نيست، ولي اگر در جايي باشد كه خوراك غالب آنان معيوب است اشكال ندارد.

مساله 1897- گندم يا چيز ديگري را كه براي فطره مي‌دهد بايد به جنس ديگر يا خاك مخلوط نباشد، يا اگر مخلوطاست چيزي كه مخلوط شده به قدري كم باشد كه قابل اعتنا نباشد، و اگر بيش از اين مقدار باشد در صورتي صحيح است كه خالص آن به يك صاع - يعني سه كيلوگرم - برسد و تصفيه آن مشكل و خارج از متعارف نباشد.

مساله 1898- بنابراحتياط نمي تواند جنس معيوب يا مخلوط را به عنوان قيمت فطره بپردازد، بلكه قيمت آن بايد باپول متعارف حساب شود و پول پرداخت گردد.

مساله 1899- كسي كه نماز عيد فطر مي‌خواند بنابراحتياط واجب فطره را پيش از نماز عيد فطر بدهد، و اگر مستحق آن موجود نيست آن را جدا نمايد، ولي اگر نماز عيد نمي خواند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست