responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 167
كند. همچنين سوره اي را كه در ركعت اول خوانده مكروه است در ركعت دوم بخواند، ولي اگر سوره "توحيد" را در هر دو ركعت بخواند مكروه نيست .

5 - ركوع :

مساله 902- انسان بايد در هر ركعت پس از حمد و سوره يا پس از خواندن تسبيحات با قصد ركوع به طور معمول به طرف جلو به اندازه اي خم شود كه كف دستها به سر زانوها برسد، و بنابراحتياط دستها را به زانوها بگذارد.

مساله 903- اگر به قصد كار ديگري غير از ركوع - مثلا براي كشتن جانور - خم شود، نمي تواند آن را ركوع حساب كند، بلكه بايد بايستد و دوباره براي ركوع خم شود، و به واسطه اين عمل ركن زياد نشده و نماز باطل نمي شود.

مساله 904- كسي كه دست يا زانوي او با دست و زانوي ديگران فرق دارد، مثلا دستهايش كوچك يا پاهايش بلندتر ازمعمول است، بايد به اندازه متعارف مردم خم شود به گونه اي كه بگويند ركوع كرده است .

مساله 905- كسي كه نشسته نماز مي‌خواند بايد براي ركوع به اندازه اي خم شود كه اگر ايستاده ركوع مي‌كرد كمرش راخم مي‌نمود، و بهتر است به قدري خم شود كه صورتش نزديك جاي سجده برسد. و كسي كه خوابيده نماز مي‌خواندبايد براي ركوع و سجده اشاره كند.

مساله 906- هرگاه نتواند به اندازه ركوع خم شود بايد به چيزي تكيه دهد و ركوع كند، و اگر موقعي هم كه تكيه داده نتواند به طور معمول ركوع كند بايد به هر اندازه مي‌تواند خم شود و اشاره هم بنمايد، و اگر هيچ نتواند خم شود بايدموقع ركوع بنشيند و نشسته ركوع كند، و احتياط مستحب آن است كه نماز ديگري هم بخواند و براي ركوع آن در حال قيام با سر اشاره كند.

مساله 907- كسي كه در حال ايستاده مي‌تواند براي ركوع با سر اشاره كند و در حال نشسته هم نمي تواند ركوع كندولي مي‌تواند كمي خم شود، بايد ايستاده نماز بخواند، و احتياط واجب آن است كه نماز ديگري هم بخواند و موقع ركوع آن بنشيند و هر قدر مي‌تواند براي ركوع خم شود.

مساله 908- كسي كه پس از خم شدن و رسيدن به حد ركوع و آرام گرفتن بدن از ركوع سر بردارد و دوباره به قصدركوع به اندازه ركوع خم شود، نمازش باطل است و بايد دوباره بخواند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 167
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست