responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 166
تسبيحات رابخواند.

ب - اگر به گمان اينكه تسبيحات را خوانده مشغول استغفار شود و شك كند، بنابراحتياط تسبيحات را بخواند.

ج - اگر در حالي كه خم شده ولي هنوز به حد ركوع نرسيده شك كند، بنابراحتياط بايستد و حمد يا تسبيحات رابخواند.

د - اگر در حال ركوع و يا بعد از آن چنين شكي نمايد، به شك خود اعتنا نكند.

مساله 896- هرگاه شك كند كه كلمه اي را درست گفته يا نه، اگر به چيزي كه بعد از آن است مشغول نشده بنابراحتياط واجب آن كلمه را به طور صحيح بگويد. و اگر به چيزي كه بعد از آن است مشغول شده، چنانچه آن چيزركن باشد - مثل اينكه در ركوع شك كند كلمه اي از سوره را درست گفته يا نه - بايد به شك خود اعتنا نكند. و اگر ركن نباشد باز هم مي‌تواند به شك خود اعتنا نكند، ولي اگر احتياطا برگردد و آن كلمه را به طور صحيح بگويد اشكال ندارد، و اگر چند مرتبه شك كند باز مي‌تواند بگويد، اما اگر به حد وسواس برسد نبايد بگويد، و اگر بگويد بنابراحتياط نمازش را دوباره بخواند.

مساله 897- مستحب است نمازگزار كلمات حمد و سوره و تسبيحات را شمرده بخواند و در حمد و سوره آخر آيات را وقف نموده و به معناي آيات توجه نمايد، و پس از خواندن سوره لحظه اي صبر كرده و سپس تكبير پيش از ركوع رابگويد يا قنوت بخواند.

مساله 898- مستحب است نمازگزار در ركعت اول پيش از خواندن حمد بگويد: "اعوذ بالله من الشيطان الرجيم" و درركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، امام جماعت "بسم الله الرحمن الرحيم" را بلند بگويد، [1] ولي در نماز فرادي بلندگفتن آن خالي از اشكال نيست . و اگر نماز را به جماعت مي‌خواند بعد از تمام شدن سوره حمد امام، و اگر فرادي مي‌خواند پس از تمام شدن سوره حمد خودش بگويد: "الحمد لله رب العالمين" .

مساله 899- مستحب است نمازگزار پس از خواندن سوره "توحيد" - در ركعت اول باشد يا دوم - يك يا دو يا سه مرتبه بگويد : "كذلك الله ربي" يا "كذلك الله ربنا" ، و اين ذكر ارتباطي به قنوت ندارد و نبايد پس از سوره هاي ديگرگفته شود.

مساله 900- مستحب است در ركعت سوم و چهارم پس از خواندن تسبيحات استغفار كند، مثلا بگويد: "استغفر الله ربي و اتوب اليه" يا "اللهم اغفر لي".

مساله 901- مكروه است نمازگزار در تمام نمازهاي يك شبانه روز سوره "توحيد" را ترك

[1] ولي همان گونه كه گذشت در نماز (صبح) و (مغرب) و (عشا) بايد مردان تمام حمد و سوره را بلند بخوانند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 166
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست